Polestar-designern: "Vi inspireras av modebranschen"
Maria Ugglas vision som chef för färg- och materialdesign på svenska elbilsföretaget Polestar är väldigt tydlig: lägg traditionella ramar åt sidan – och skapa något unikt. Maria hade många års erfarenhet av bilindustrin i bagaget innan hon blev värvad till Polestar, men nu inspireras hon främst av andra branscher i sitt arbete:
– Vi tittar inte så mycket på andra bilmärken och vad andra biltillverkare gör. Däremot sneglar vi mycket på modebranschen och på produktdesign. Vi anammar nya tekniker och försöker skapa ett modernt uttryck, säger Maria.
Och
visst finns det likheter mellan modedesign och interiördesign av bilar. Vikten
av hållbarhet är lika central oavsett om du jobbar
med material inom modevärlden eller om du designar för bilindustrin.
Under senare år har modebranschen granskats hårt i fråga om hållbarhet och
således tvingats att göra förändringar. Maria spår att även all
ny materialutveckling som sker nu kommer att förändra sättet
att designa från grunden.
– Att designa för cirkularitet kommer att kräva att vi är mer noggranna med vilka material vi använder och hur vi kombinerar dem. Om några år kommer vi att se tillbaka på vårt kortsiktiga tänkande runt material med förundran, menar hon.
Hållbar design i fokus i nya Polestar 3
Den toppmoderna, femsitsiga, elektriska SUV:en har en designfilosofi som bygger på fyra omsorgsfullt utvalda och distinkta interiörteman. Varje tema har en enhetlig färgpalett som kombinerats med innovativa material.
– Vi
försöker med relativt få nyanser och medel skapa olika uttryck för att passa olika kundgrupper. Vi
vill skapa ett modernt uttryck
som överensstämmer med våra kärnvärden.
Hur skulle du beskriva Polestars uttryck?
– Väldesignat med omsorg om detaljer. Jag tror att om designen är genomarbetad så syns och känns det i slutändan. Det ska vara som en symfoniorkester där alla instrument sitter där de ska så att publiken upplever en helhet.
Inspirationen har inte bara hämtats från modesfären – även produkt- och möbeldesign har influerat nya Polestar 3. För dekoren Repurposed aluminium använder företaget aluminium som är återvunnen från tryckeriindustrin. Dekoren utstrålar karaktäristisk skandinavisk minimalism.
Polestars design går mot strömmen i en bilindustri som i mångt och mycket följt en traditionell mall. Maria förklarar:
– Bilindustrin har ju varit relativt traditionell. Det fanns ett recept med specifika material och färger som man använde för att skapa bilinteriörer. Vi bryter upp det genom att byta ut många material och skapa ett mer modernt uttryck.
Djurskyddscertifierade material
För designteamet på Polestar var det även av stor vikt att arbeta med djurskyddscertifierade material i den nya bilmodellen. Bland annat ett kromfritt och spårbart nappaläder och en ull gjord på djurskyddscertifierat garn.
För att hålla en röd tråd och framgångsrikt väva samman hållbarhet och design genom hela designprocessen, skapade teamet en lista med hållbarhetskrav att strikt förhålla sig till.
Maria förklarar att ett av Polestars fokusområden är att hitta och utveckla hållbara material. Det finns många outforskade råvaror som har potential att bli nästa generations material inom bilindustrin. Tillverkningsindustrier behöver hitta material som kan användas om och om igen utan att skapa sopberg. Det är en enorm utmaning som kräver att vi nyttjar rätt råvaror, smarta processer och rena energikällor.
– Många
av de material som skapats under
det senaste århundradet
fungerar inte i ett hållbart samhälle. Men innan
nya, innovativa material
finns framtagna försöker vi
använda redan utvunna material så mycket som
möjligt för att hålla nere
miljöpåverkan hos våra bilar. Alla
textilier i klädslar, innertak och dörrar är tillverkade av 100 procent
återanvänd PET, mattorna i bilen är gjorda av 100 procent återanvänd PA, bland
annat återanvända fiskenät. Dörrpanelerna är gjorda av en komposit av
naturfiber och plast, vilket gör att vi kan
reducera både vikten och utsläppen till hälften.
Det handlar i grund och botten om ett hållbart helhetstänk, vilket visar sig i både stora och små detaljer i den nya bilmodellen; det ska finnas en harmonisk helhet som väcker wow-känsla.
– Det är en designers superkraft att kunna skapa produkter som tilltalar människor – samtidigt som de pekar mot en mer hållbar framtid.