3 doftnyheter du måste spana in just nu!
Brittiska ikoner, klassisk it-girlparfym i ny outfit och en hundra procent blomsterfri doft är bara några av nyheter på höstens doftagenda. Här är tre härligheter som inte bör missas.
av MARIA AHLGREN
STELLA MCCARTNEY Stella Eau de Parfum, 735 kr/50 ml
Stella är tjejen vi alla drömmer om att vara, eller i alla fall vara bästis med, och när den första doften kom för ungefär 10 år sedan var vi många som rusade till parfymdiskarna. Nu är Stella EdP tillbaka i ny, guldprickig outfit. Den superflirtiga doften är den samma – engelsk rosenträdgård med mörk ambra lurandes i skuggorna.
Cara och Kate.
BURBERRY My Burberry, 850 kr/50 ml
Det brittiska modehuset lånade franska parfymlegendaren (och ELLE-favoriten!) Francis Kurkdijans näsa inför skapandet av nya doften. Känslan som förmedlas är en promenad genom ett regnigt London som doftar av våt asfalt och parkernas blommor. Flaskan är inspirerad av attribut från den klassiska trenchcoaten, som knapparna och det beige tyget. Kampanjen, som plåtats av Mario Testino, frontas av inga mindre än Cara Delevigne och Kate Moss. Brittiska ikoner indeed.
THE BODY SHOP Red Musk EdP, 425 kr/60 ml
Blomsterbefriad parfym? Absolut, säger Body Shop, och levererar en kollektion som utmanar konventionella tankar kring feminin doft. Istället får vi kryddig mysk med eldiga noter av peppar, kanel och tobak. Body Shop var för övrigt först i skönhetsindustrin med syntetisk myskdoft när de lanserade ikoniska White Musk 1981. Doften utvanns tidigare från myskhjortens testikelkörtlar – en inte helt behaglig procedur. Parfym utan både blommor och testikel alltså, men med superhög mmm-faktor.