Gucci Beauty lanserar läppstift i Sverige våren 2020
När Alessandro Michele i fjol lanserade Gucci beautys första makeup-kollektion – en linje läppstift – var den lite av ett manifest som kastade omkull alla eventuella teorier om vad som ska uppfattas som ”vackert”. Kampanjen för stiften i 58 olika färger är en rad oretuscherade sneda leenden.
”Perfektion existerar inte, så låt oss hylla sådant som är fel på ett bra sätt”, säger Michele och ringar in allt det Guccis makeup förmedlar.
Gucci lanserar läppstift i Sverige – säljs på Åhléns
Nu i mars lanseras läppstiftskollektionen i Sverige – och Åhléns City blir första exklusiva återförsäljare. Läppstiften kommer i fem olika texturer, från balm till matt till skirt, högglansigt och ”gotiskt” (djärvare toner mer, avantgarde).
För att återuppväcka tanken om att försköna ett funktionsföremål har Michele designat Guccis läppstift som utsmyckade samlarobjekt. Läppstiftens förpackningar är inspirerade av vintagemakeup, där Gucci-motiv vävs samman med modernare design.
Läppstift för alla – vill inkludera fler
”Enligt mig kan alla som vill använda läppstift. Det är på tiden att vi frigör oss från föreställningen om att makeup är något bara för kvinnor. Makeup är ett uttryck för frihet, för när man sätter på sig läppstift kommer man närmare den förstärkta bild man vill ge av sig själv, säger Alessandro Michele.
En filosofi som går hand i hand med Alessandros modeuttryck, här vår/sommarvisningen 2020.
Lanseringen sker i början av mars på Åhléns city och ANNONS online.
LÄS MER: