Populärt: Bäst i test Se Min Rutin Skönhetsredaktörens favoriter Parfymer Beautytrender Adventskalendrar med skönhet

Svenska beautybrudar driver branschen framåt

09 jun, 2023
Svenska beautybrudar driver branschen framåt
Svenska kvinnliga beautyentreprenörer gör succé både på hemmaplan och internationellt. ELLE möter några av inspiratörerna som utmanar och driver beautybranschen framåt.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
Manikyrdrömmar: Så gör du trendiga lipgloss nailsBrand logo
Manikyrdrömmar: Så gör du trendiga lipgloss nails

Beautybranschen är en industri som varje år omsätter hundratals miljarder, som främst används av kvinnor, men fullkomligt domineras av män. Men bakom en mångmiljardindustri har skönhetsvärlden också en fantastisk historia vad gäller kvinnliga rättigheter.

Så sent som under det tidiga 1900-talet blev till exempel det röda läppstiftet en symbol för kampen om den kvinnliga rösträtten. Beautygurun, entreprenören och kvinnorättsaktivisten Elizabeth Arden delade ut röda läppstift till de 15 000 marscherande kvinnorna på New Yorks gator. Plötsligt var "det lilla röda" en kraftfull feministisk symbol.

I Sverige ligger vi i framkant inom beautybranschen och det har vi kvinnliga entreprenörer som grundarna bakom Mantle, Maggie by Kakan och Common clouds att tacka för. Men vi har också en lång väg kvar! För det kanske inte kommer som en nyhet att kvinnor är underrepresenterade när det gäller riskkapital. Endast en procent av riskkapitalinvesteringarna under 2021 gick till kvinnor*. Det aknepositiva märket Common clouds, som lanserades 2022 och grundades av trion Cajsa Horn, Helena Radelius och Maria Ahlgren, är bara ett av många företag som märkt av utmaningarna att vara just kvinnor i en mansdominerad industri.

Annons

– Vi visste tidigt att vi delvis behövde ta in kapital. Våra patches tillverkas i Korea, och produktutvecklingen krävde en enorm investering. Lägg till lager, logistik, att bygga e-handel och andra grundläggande pusselbitar. Har man inte tidigare gjort en bolagsresa eller liknande så är det stora summor. Men vi träffade folk som trodde på oss som team och på vår idés bärkraft, säger Maria Ahlgren.

Det finns såklart många utmaningar med att driva eget företag. Finns det något ni inte hade räknat med som har hänt under resan?

– Det glossiga man ser utåt är en liten del av entreprenörens verklighet. Vi är bara tre personer som gör exakt allt och är det något man kan räkna med så är det att oväntade saker sker exakt jämt.

Förutom en skakig världsekonomi och efterskalv av en flera år lång pandemi har företaget behövt ta hand om till exempel förpackningskriser och systemfel. Och Maria menar att problemlösning och snabba beslut är något man är tvungen att bli bra på.

Annons

– Vi hade också svenska kunder som i sin orderbekräftelse fick info att paketet skulle levereras med Deutsche Post. Men man måste också skratta åt eländet, annars hade man gått under.

Vad är det bästa med att driva beautybolag?

– Helt klart att skapa något som faktiskt kan göra skillnad. Hjärtat är liksom fullt av detta! Vi ville avstigmatisera och ändra bilden av akne, och skapa ett glossigt men snällt molnuniversum som man känner sig trygg och glad i. Sedan är det såklart en ynnest att ha friheten att skapa sin egen vision och ha galet kul med två vänner på vägen.

För trion bakom Common clouds är det bland annat den fina responsen som har kompenserat för alla sömnlösa nätter.

– Startup-livet är en galen bergochdalbana med höga toppar, men också djupa dalar av tvivel och oro. Men allt är – klyschigt nog – värt det när en ung person skriver att de mår bättre med sin akne när de känner sig representerade i våra bilder och kampanjer, och att våra produkter hjälper deras hud att må bättre, avslutar Maria Ahlgren.

En annan kvinnlig entreprenör som nyligen gjort entré i beautybranschen är Alexandra Rydberg som i slutet av 2022 lanserade hårvårdsmärket For textured hair. Fyra år tidigare utbildade sig Alexandra till frisör med målet att jobba med texturerat hår, och hon märkte snabbt att något saknades.

Annons

– Jag stötte på brist på kunskap, tillgänglighet av produkter, rasism och desinformation om texturerat hår. Det var en kamp, men målet har alltid varit större än mig själv, och det behövde ske en förändring inom branschen, säger Alexandra Rydberg.

Alexandras företag täcker en kategori som fortfarande är ganska outforskad i Sverige och hon själv var tidigare tvungen att köpa in produkter från USA och England för att kunna behandla kunder med texturerat hår.

– For textured hair grundades för att normalisera texturerat hår och erbjuda kvalitativa, svensktillverkade hårvårdsprodukter på den svenska marknaden. Vi ville minska okunskapen om texturerat hår och visa hur lätthanterligt det kan vara med rätt produkter och en enkel rutin.

– Hela processen har varit utmanande på många olika plan men jag har lärt mig otroligt mycket. Tålamod har varit min bästa vän, och jag har låtit processen få ta sin tid, fortsätter hon.

Annons

Vilken är den viktigaste egenskapen som egenföretagare?

– Först och främst handlar det om att hitta sin sanna passion i livet och våga satsa på den fullt ut. Att inte bara våga drömma om sitt mål utan även göra den till verklighet. En tillgång som också är viktig är att ha ambitionen och drivet att våga skapa och utföra! Att älska själva resan och processen, eftersom den är minst lika viktig som slutresultatet.

Det svenska beautyundret

Tio av Sveriges främsta beautyentreprenörer.

1. Mantle

Svenska Mantle blev snabbt en snackis eftersom de var tidiga med att kombinera CBD och hudvård. Bakom märket står Josefin Landgård och Stina Lönnkvist som visar att branschen kan vara snäll och inkluderande.

Bakom Mantle står duon Josefin Landgård och Stina Lönnkvist

2. Maggie by Kakan

Hudvårdsnörden, kreatören och inspiratören förverkligade en av sina drömmar när hon 2022 lanserade hudvårdsmärket Maggie by Kakan. Vid sin sida har hon VD Åsa Asplund, som jobbat många år i branschen.

Kakan Hermansson förverkligade en av sina drömmar när hon 2022 lanserade sitt eget hudvårdsmärke Maggie by kakan

3. Caia Cosmetics

Ingen lista om kvinnligt entreprenörskap är komplett utan Bianca Ingrosso i toppen! Bianca grundade Caia Cosmetics 2018 och snabbt blev märket en succé. Vid sin sida hade hon också Vanessa Lindblad.

2018 grundade Bianca Ingrosso Caia Cosmetics och det blev snabbt en succé

4. Savour

Linda Landenberg är kvinnan med Sveriges kanske vassaste näsa! Linda jobbade i många år som doftkonsult på NK (och var med och utvecklade hela NK:s doftavdelning). 2021 lanserade hon egna doftmärket Savour.

2021 lanserade Linda Landenberg det egna doftmärket Savour

5. Ceremonia

Hon har varit med på Forbes lista 30 under 30, har grundat ett av NK:s bäst säljande hårvårdmärken och utsetts till Årets supertalang i Veckans affärer. Babba Rivera och hennes Ceremonia är en internationell snackis.

Babba Rivera har varit med på Forbes lista 30 under 30 och hennes Ceremonia är en internationell snackis

6. Hickap

Beautyentreprenören Wilma Holmqvists resa med Hickap började 2016 och blev snabbt en megasuccé. I dag har sortimentet breddats ordentligt och erbjuder makeup, hudvård och sminkborstar.

Wilma Holmqvist resa med Hickap började 2016 och idag erbjuder de makeup, hudvård och sminkborstar

7. Emma S

Efter många år med en otrolig modellkarriär satsade supermodellen Emma Wiklund på hudvård. Vid sin sida hade hon också vännen Nora Larssen som fortfarande sitter med i styrelsen.

Efter en lång modellkarriär satsade Emma Wiklund p åhudvård, vilket blev en succé

8. Acasia skincare

Acasia skincare har blivit ett hudvårdsmärke att räkna med. Hudterapeuten Anna-Karin Wahlberg grundade märket 2017 och sålde det 2022 till Lyko. I dag är hon kvar som produktutvecklare på företaget.

Hudterapeuten Anna-Karin Wahlberg grundade märket 2017 och sålde det 2022 till Lyko.

9. Common clouds

Aknepositiva Common Clouds som grundades 2022, hyllar huden – oavsett hur den ser ut. Ett välkomnande beautyuniversum och en trio som visar att kvinnor kan, tillsammans!

Aknepositiva Common Clouds hyllar huden oavsett hur den ser ut.

10. For textured hair

Efterlängtade hårmärket For textured hair som grundats av Alexandra Rydberg, känns genomtänkt och har målet att bredda kunskapen kring texturerat hår. Erbjuder videocoaching med personliga hårtips.

Efterlängtade hårmärket For textured hair som grundats av Alexandra Rydberg, känns genomtänkt och har målet att bredda kunskapen kring texturerat hår.

*enligt European investment bank.

Foto: Sara Arnald (Acasia), Weronica Bela (Common Clouds), Veronica Hjelm (produktbild For textured hair) , Andreas von Gegerfelt (Emma S), Emma Grann (Maggie by Kakan), Stefan Landenberg (Savour), Jeff Thibodeau (Ceremonia), Ellen Simone (Hickap), Johanna Pettersson (For textured hair).

Annons