AltewaiSaome och Adidas gör tröja åt damlandslaget
Vi som spelat fotboll ett tag (och drog på oss vår första matchtröja i början av 90-talet) minns när de kom i herrmodell, var lite för breda och inte satt varken skönt eller särskilt snyggt. Sedan dess har mycket hänt, dammodeller på tröjor är i dag självklart hos alla märken. Adidas (som är fotbollsförbundets leverantör) var bland de första som gjorde tröjor (och skor) anpassade till den kvinnliga kroppen – nu tar de designdelen ett steg längre.
När damlandslaget i fotboll spelar VM i Kanada i sommar gör de det i en tröja som Adidas gjort tillsammans med den hyllade designduon AltewaiSaome (Randa Saome och Natalia Altewai). Samarbetet presenterades under Fashion week Stockholm i dag och vi ger tummen upp på alla möjliga sätt.
Ränderna gillar vi, kanske ännu mer på det blå reservstället än det gula. Meshen i hals, ärmar och längst ner på tröjan känns igen från Altewaisaomes egna kollektioner, då som vackra broderier, på fotbollströjan fungerar som dekoration. I fokus står givetvis funktion och bekvämlighet.
Randa och Natalia tycker själva att det känns kul och stort att ha fått uppdraget att skapa tröjan tillsammans med Adidas.
– Vi tycker att det är fantastiskt att det läggs fokus på vårt damlandslag och vi känner oss ärade att ha varit en del av det här samarbetet.
AltewaiSaome utsågs till Årets Designer på ELLE-galan 2o14, tillhör våra främsta designers och har hyllats både i Sverige och internationellt. Vi hoppas så klart att deras greatness nu sitter (bildligt talat) insydd i tröjan och hjälper landslaget till ädla medaljer i sommar.
Tröjan som är den officiella matchtröjan för 2015/16 säljs exklusivt i utvalda Intersportbutiker och i supportershopen från och med 27 januari och kostar 699 kr.
Av Lisa Arnell och Anja Forsnor
En annan framgångsrik duo: Kosovare Asllani i blåa reservstället och Lotta Schelin i gula huvudstället.
Lagkapten Lotta.