Populärt: Serietips Trender Filmtips Intervjuer Resguider

Klädmärket slutade retuschera sina modeller – då ökade försäljningen

20 maj, 2016
AvMats Bax
2014 slutade klädmärket Aerie att retuschera sina modeller. Det visade sig vara en fenomenal idé.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

I princip alla modeller du ser på reklamskyltar och i modemagasin har i någon grad blivit retuscherade. Det kan handla om ljus, färger eller annat som förändras på bilden.

Retuschering har kritiserats för att skapa orealistiska kroppsideal hos unga, bland annat av modellerna själva. Politiker i norska Trondheim förbjöd nyligen lättklädda, retuscherade modeller i reklam på allmän plats, som ett sätt att att få stopp på kroppsfixeringen.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Nu har ett företag visat att det går att sluta retuschera – och öka sin försäljning rejält. 2014 lanserade bad- och underklädesmärket Aerie från American Eagle en kampanj där samtliga modeller var oretuscherade.

56df40e41500002a000b16a1

 

Annons

Kampanjen #AerieReal gick under mottot ”the real you is sexy” med syfte att ”utmana supermodellsidealet”. Kampanjen sågs som ett både vågat och starkt ställningstagande, eftersom Aeries främsta målgrupp är unga kvinnor mellan 15 och 21 år.

 

Det verkar ha lönat sig: Aerie ökade sin omsättning med 20 procent under 2015, enligt ett pressmeddelande – långt bättre än moderföretaget American Eagle i stort.

 

Annons

2016 ser ut att börja ännu bättre: Första kvartalet ökade försäljningen med 32 procent jämfört med föregående år, enligt Reuters, dubbelt så mycket mot vad analytikerna hade väntat sig.

 

Och på sociala medier hyllas Aerie för sin kampanj.

Annons

https://twitter.com/sweetsmileSTEPH/status/732705091539599360?ref_src=twsrc%5Etfw

Nu är oretuscherade modeller en självklar del i Aeries marknadsföring.

”Vi hoppas att ArieReals tillväxt och framgång och vårt budskap om positiv kroppssyn ska inspirera industrin att utmana normer och bli mer inkluderande,” säger Jen Foyle, talesperson för Aerie till Huffington Post.

Annons