Klädmärket slutade retuschera sina modeller – då ökade försäljningen
I princip alla modeller du ser på reklamskyltar och i modemagasin har i någon grad blivit retuscherade. Det kan handla om ljus, färger eller annat som förändras på bilden.
Retuschering har kritiserats för att skapa orealistiska kroppsideal hos unga, bland annat av modellerna själva. Politiker i norska Trondheim förbjöd nyligen lättklädda, retuscherade modeller i reklam på allmän plats, som ett sätt att att få stopp på kroppsfixeringen.
Nu har ett företag visat att det går att sluta retuschera – och öka sin försäljning rejält. 2014 lanserade bad- och underklädesmärket Aerie från American Eagle en kampanj där samtliga modeller var oretuscherade.
Kampanjen #AerieReal gick under mottot ”the real you is sexy” med syfte att ”utmana supermodellsidealet”. Kampanjen sågs som ett både vågat och starkt ställningstagande, eftersom Aeries främsta målgrupp är unga kvinnor mellan 15 och 21 år.
Det verkar ha lönat sig: Aerie ökade sin omsättning med 20 procent under 2015, enligt ett pressmeddelande – långt bättre än moderföretaget American Eagle i stort.
2016 ser ut att börja ännu bättre: Första kvartalet ökade försäljningen med 32 procent jämfört med föregående år, enligt Reuters, dubbelt så mycket mot vad analytikerna hade väntat sig.
Och på sociala medier hyllas Aerie för sin kampanj.
I'm such a big fan of @Aerie and the #AerieREAL campaign! Can't say that enough😊 #bodypositive
— AMY HANKS (@amyhanks97) 2016 miessemánnu 12
The #AerieREAL campaign is one of my favorite things ever
— Taylor Carr (@Taylor_Carr15) 2016 miessemánnu 17
https://twitter.com/sweetsmileSTEPH/status/732705091539599360?ref_src=twsrc%5Etfw
Nu är oretuscherade modeller en självklar del i Aeries marknadsföring.
”Vi hoppas att ArieReals tillväxt och framgång och vårt budskap om positiv kroppssyn ska inspirera industrin att utmana normer och bli mer inkluderande,” säger Jen Foyle, talesperson för Aerie till Huffington Post.