Populärt: SerietipsTrenderFilmtipsIntervjuer

Lång modeläsning: Det hemliga, inflytelserika märket Margiela

14 nov, 2012 
AvLisa Arnell
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

I morgon, torsdag den 15 november, släpps H&M:s senaste designsamarbete i butikerna, det med modemärket Maison Martin Margiela. ELLEs Susanna Strömquist berättar om det hemliga, men inflytelserika, märkets historia.

av SUSANNA STRÖMQUIST foto H&M, PRESS

MYTOMSPUNNA MARGIELA

• Martin Margiela föddes i Limbourg i Belgien 1959. Han tog examen från modelinjen på prestigefyllda Royal academy of fine arts i Antwerpen 1979 och arbetade som designassistent till Jean Paul Gaultier 1984–1987 innan han 1988 grundade Maison Martin Margiela med affärs­kompanjonen Jenny Meirens. Hon drog sig tillbaka 2002 när nye delägaren Renzo Rosso klev in med Only the brave group. 2009 lämnade Margiela själv företaget. Han hade då även varit designchef för Hermès dam 1997–2003.

Annons

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

• Den första Margielabutiken öppnades 2000 i Tokyo. I dag finns butiker bland annat i Bryssel, London, Paris, New York, Milano, Peking och Hongkong. Senaste butiken öpp­­nades i New York i somras och är den första för underlinjen MM6.

• Margiela är Parisbaserat och designas av ett kreativt team. Förutom kläder, skor, acces­soarer, solglasögon, smycken och parfym står även inred­ningsdesign på programmet. Parishotellet Maison Champs Elysées är till exempel inrett helt i märkets karaktäristiska stil.

Maison Martin Margiela är ett av vår tids mest inflytelserika modevarumärken. Men det räknas också till ett av de mer udda och svårtolkade. Ett radikalt och identitetsstarkt märke för modets insiders.

Annons

Men nu har det blivit dags för en bredare publik att stifta bekantskap med Maison Martin Margiela. I mitten av november lanserar H&M sitt hittills mest omfattande designsamarbete. Ett udda val kan tyckas. Men H&M:s kreativa rådgivare Margareta van den Bosch tror att kedjepubliken är redo:

– Maison Martin Margiela är ett betydelsefullt varumärke som de senaste tre årtiondena påverkat hela modebilden. Det om något bevisar att konceptet är åtråvärt och bärbart för en större publik. Själv har jag älskat det sedan de första visningarna i slutet av 80-talet, säger hon.

Trots att Martin Margiela själv, den ökänt anonyme grundaren, drog sig tillbaka för ett antal år sedan lever märket i dag vidare i mer eller mindre samma anda, och estetiken har varit förbluffande konsekvent genom åren.


Margiela 2008.

Redan i den första visningen, som hölls i en avsides lokal i Paris hösten 1988, fanns både det konceptuella och estetiska embryot till dagens framgångsrika globala varumärke.

Annons

Den uppmärksammade debutkollektionen gick på tvärs mot det mesta i det sena 1980-talets glamourälskande modebild och satte fart på en estetisk revolution som fortfarande påverkar modets utveckling.

En grovkornig videoinspelning från catwalken visar hur modeller i långa, slanka minimalistiska plagg sakta skrider fram i klövliknande tabiskor. Ett av märkets många ikoniska plagg som nu valts ut för att återlanseras i H&M-kollektionen.

Martin Margiela slog igenom samtidigt som ett antal före detta skolkamrater från Royal academy of fine arts i Antwerpen, som Ann Demeulemeester, Dries van Noten och Walter van Beirendonck. De bröt alla på olika sätt mot det rådande överdådet i modet med en antiglamorös, mer gatunära look och en konceptuell inställning till design.

Margiela blev en av frontfigurerna i den nya, inflytelserika riktning som fick namnet dekonstruktion. Han gjorde sig känd för att ifrågasätta plaggets funktion, värna hantverket och exponera konstruktionen, med synliga sömmar och råa kanter i plagg av fodertyg och grova linnestrukturer som härmar provdockans design.

Annons

Medan tidens ledande modenamn som Jean Paul Gaultier, Gianni Versace och Christian Lacroix klädde hyllade supermodeller som Linda Evangelista, Naomi Campbell och Christy Turlington i färgsprakande poweraxlade kavajer och mini­kjolar föredrog Margiela anonyma, icke-professionella modeller. Färgskalan i de första kollektionerna var nedtonad och silhuetten lång och slank med skräddade, vida byxor till figursvängda kavajer med smala puffärmar.

Medan de trendledande kollegerna njöt av mode­skaparens nya status som superstjärna, frossade i lyxmaterial och varumärkesexponering introducerade Margiela ett logobefriat koncept med billiga, oglamorösa material och återbruk av secondhandplagg, som plastpåsar och raggsockor. ”Work-in-progress”-känslan blev en del av hans estetik.

Han tog också avstånd från hela kändiskulten genom att arbeta helt inkognito. Han visade sig aldrig offentligt och det finns i princip inga bilder av honom i omlopp. Som journalist har man aldrig kunnat få en intervju med modeskaparen Martin Margiela utan endast med kollektivet bakom märket. Som för övrigt i officiella sammanhang alltid klär sig uniformt i coutureateljéns vita rockar.

Annons

I stället för en logotypförsedd etikett valde Margiela att fästa en blank tygbit med fyra vita stygn i plagget. Ett anonymt tecken utan avsändare som paradoxalt nog blivit en av modevärldens tydligaste varumärkessignaler – för den som vet.

I dag är alla etiketter, förutom huvudlinjens, försedda med siffror. Från 0 till 23 för olika linjer

– som herrkläder, skor, parfymer och smycken. Linjen

Artisanal är Maison Martin Margielas svar på haute couture, med handgjorda plagg skapade av återanvänt material. Medan etiketten Replica står för plagg som är exakta reproduktioner av second hand-fynd från olika stilepoker. Originalets historia finns alltid dokumenterad i etiketten.

Den matta, vita färgen är ett annat av husets kännetecken som funnits med sedan dag ett. Det började som en estetisk finess. Möblerna och prylarna till den första ateljén köptes av ekonomiska skäl på second hand. För att göra dem mer enhetliga målades allt vitt, eller kläddes in i vitt tyg. Inredningen i butikerna bygger än i dag på återanvänt och vitmålat.

Annons

Det vitmålade som nöts och skiftar i ton med åren symboliserar också en annan tydlig tråd i Maison Martin Margielas koncept – tidens gång. Huset strävar alltid efter att integrera den egna historien i kollektionerna. En idé eller ett koncept från en kollektion dyker ofta upp igen. Det dryga hundratalet plagg, skor och accessoarer som ingår i samarbetet med H&M är alla repliker av välkända plagg ur tidigare kollektioner. Med information i etiketten som berättar vilken säsong det ursprungligen lanserades.

– Jag kommer ihåg när flera av dem visades första gången. Det känns otroligt spännande att få vara med och återlansera dem för en större publik, säger Margareta van den Bosch.

Förutom tabiskorna finns här också flera andra av ­husets många välkända plagg och teman representerade. Som herrkavajer anpassade till den kvinnliga kroppen, överdimensionerade proportioner och uppförstorade dockkläder. Här finns också klassiker som bygger på dekonstruktion av skrädderiprocessen, design som leker med trompe l’œil-effekter, och oväntade material som duntäcken och bilsätestextilier. Färgskalan bygger på husets signaturfärger: vitt, svart, rött, hudtoner och silver.

Annons

Maison Martin Margiela låter meddela att urvalet gjorts så att kollektionen består av en komplett höstgarderob, samtidigt som den fungerar som ett modehistoriskt arkiv.

Helt i enlighet med märkets grundläggande filosofi med andra ord, där såväl återbruk som demokratiska tankegångar hör till ledstjärnorna.

Vore intressant att höra vad den innovative grundaren själv har att säga om samarbetet och om återlanseringen av hans en gång banbrytande design i billigare versioner och betydligt större upplagor. Men det lär vi inte få veta. Han är precis lika osynlig i dag som när det begav sig.

> SE ALLA PLAGG I MARGIELAS H&M-KOLLEKTION

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Annons