Barbie-tillverkaren lanserar könsinkluderande dockor
Leksakstillverkaren Mattel, bland annat känd för varumärket Barbie, har lanserat en serie könsneutrala dockor. Dockorna går under namnet Creatable World och tanken med projektet är att inspirera barn till att leka utan förbestämda regler eller normer.
Dockorna är framtagna tillsammans med experter, psykologer, föräldrar och barn, vilket har gett tillverkaren nya värdefulla insikter om hur barn faktiskt vill leka.
Under arbetets gång upptäckte nämligen Mattel att barns syn på leksaker har förändrats en hel del den senaste tiden.
– Den nya dockan har tagits fram med insikter om att barn inte vill att deras leksaker ska vara utformade enligt klassiska könsnormer. De könsinkluderande dockorna stimulerar barn att utifrån sin egen fantasi och kreativitet välja fritt hur deras docka ska se ut. Vi vill ge barn och föräldrar ett bredare spektrum om hur leksaker kan se ut i dag, säger Kim Culmone, Senior Vice President på Mattel Fashion Doll Design, i ett pressmeddelande.
Dockorna finns i sex olika modeller
Creatable World-dockorna finns i sex modeller med olika hudfärg, och med varje docka kommer två peruker och flera olika klädalternativ – allt för att leken ska bli så kreativ och fördomsfri som möjligt.
I samband med lanseringen har barnpsykologen Jenny Klefbom gett sin syn på satsningen – och hon är övervägande positiv:
– Fantasi och nyfikenhet är det viktigaste våra barn har, i leken testar de gränser och utforskar vilka de själva är. Fri lek är också den allra bästa grunden för lärande, utvecklande av social förmåga och empati. Inte minst lägger den grunden för en god och stark självkänsla. Tyvärr är barnens leksaker ofta utformade efter samhällets vuxennormer och det känns därför spännande att se den här typen av initiativ. Inget barn ska behöva känna att de inte passar in, säger Jenny Klefbom, barn- och ungdomspsykolog, i ett pressmeddelande.
En docka kostar 450 kronor och går att köpa online på CDON.se och Coolshop.se från och med början av oktober. Här går det att läsa mer om satsningen.
Foto: Mattel