ELLE-intervju: Modekungen Marc
Modevecka i Paris, det är torsdag och vi befinner oss i parken vid
Louvren i ett genomskinligt plasttält, fyllt med chockrosa stolar längs
flera catwalker. Till skillnad från veckans alla tidigare visningar
drar Louis Vuitton i gång prick på utsatt tid. Det visar sig vara en av
de absoluta höjdpunkterna. Här märks inte av någon lågkonjunktur,
modellerna är draperade med påkostade material i skarpa färger,
överösta med kedjor, accessoarer, enorma hårrosetter som liknar
kaninöron, volanger, puffar, tyll och lårhöga stövlar med
pompadour-klackar.
Christian Lacroix och sent 80-tal nämns som
referenser efteråt.
– Jag inspirerades av Paris unga tjejer, deras
kvinnlighet och modeglädje, förklarar Marc Jacobs själv sin kollektion
några veckor senare.
– Trots krisen har dessa kvinnor som älskar att
klä sig vackert inspirerat, säger han och rabblar muser som Victoire de
Castellane, Loulou de la Falaise, Betty Catroux, Inès de la Fressange
och Marie Seznec.
– De älskar att vara rebelliska kvinnor och säga
”Fuck, jag bryr mig inte om vad som pågår, jag vill bara ha kul!”
Kanske är det lite Marie-Antoinette över det? Vi lekte också med
silhuetten, volym, humor och mycket färg. Nästan naiva, dumma
färglekar, som grön tillsammans med grön tillsammans med grön och röd
med röd med röd. Något väldigt naivt och sofistikerat på samma gång.
Beskrivningen
passar utmärkt på Marc Jacobs själv. I tolv år har modeundret från New
York varit kreativ chef för Louis Vuitton samtidigt som han har erövrat
världen med sitt eget märke Marc Jacobs och underlinjen Marc by Marc
Jacobs. Sedan 90-talet när han skapade en uppmärksammad
grungekollektion för Perry Ellis – och fick sparken – har han själv
utvecklats från att se ut som en bekymrad, småmullig intellektuell New
Yorker med långt hår och glasögon till en vältränad, solbränd,
kortklippt partykille med snygge brasilianske fästmannen Lorenzo vid
sin sida och hela tiden nya färgglada tatueringar slumpmässigt
utspridda över kroppen (bland dem en Svampbob Fyrkant, stjärnor,
hjärtan och hundar som pussar varandra) som gärna visas upp i avklädda
fotograferingar, till exempel stylad som Andy Warhol i Interview och
som vitsminkad clowntransa i Love. Kombinationen naivt men ytterst
sofistikerat passar också hans lekfulla, färgglada, feminina mode under
eget namn som gjort honom till en idol långt utanför modekretsar och
den designer som i särklass mest influerat vardagsmodet det senaste
decenniet.
– Allt inspirerar mig! När jag arbetar översätter jag
helt enkelt världen som den talar till mig genom musik, foto, konst och
alla nya modeller och muser. De har en ny stil, ett otroligt sätt att
sätta samman plagg som jag verkligen tycker om, den här idén om att
kombinera imperfektion och skönhet, oskuldsfullhet och oljud. Som
Juergen Tellers fotografi.
Marc har samarbetat med Teller i många
år och dennes humoristiska men känslotyngda och gåtfulla
ögonblicksporträtt av Marcs vänner och modeikoner som Sofia Coppola,
Dakota Fanning och Victoria Beckham har gett Marc Jacobs varumärke en
tydlig profil. Medan Marcs eget liv tidvis varit en bergochdalbana med
tillfälliga avbrott för rehab, hårdbantning och kärleksaffärer har de
närmsta vännerna betytt allt för honom.
– Jag har några få riktiga
vänner. En riktig vän är dig alltid trogen även om det är svårt under
tuffa perioder. Jag är oerhört lojal mot dem som är och har varit
lojala mot mig, säger han.
Han understryker också hur viktigt det är med samarbete och hur nära han jobbar med sina anställda.
–
När vi arbetar med en ny kollektion uppstår idéer överallt, från
böcker, målningar, filmer, folk på gatan. En dag är det Vermeers
målningar eller holländsk 1700-talskonst som inspirerar oss, nästa är
det Parischic på 80-talet. Vi blandar alla våra intryck för att få fram
känslan och andan i kollektionen. Jag gillar sedan att gräva ner mig i
arbetet, att klippa tyger … Föreställningen om designern uppe i sitt
elfenbenstorn är störtlöjlig, lagarbete är det som gör saker möjliga
och gör att man aldrig blir uttråkad.
Trots att han arbetat med
Louis Vuitton så länge tycker han att det är stressande att arbeta med
ett företag med så mycket historia.
– Av olika anledningar. Från
början för att det var ett så välkänt namn, i dag för att det har
blivit så stort. Jag respekterar deras värld men vill, med full respekt
och hälsosamt mycket vanvördnad, ta med dem till en parallell värld som
både ärar det förflutna och är öppet för nya intryck. Framtiden
intresserar mig inte, jag vet inte vad som kommer hända. Men det
förflutna lär oss viktiga saker. Jag har en nästan romantisk anknytning
till det förflutna.
Vad drömde du om att bli som tonåring?
–
När jag var 9 år valde jag varje skjorta jag skulle ha på mig och var
väldigt petig när det gällde färg och vad som matchade. Jag lärde mig
att göra om kläder väldigt tidigt, jag målade mina jeans och min
jeansjacka och sydde på accessoarer. Även om jag inte förstod då att
det skulle bli min framtid förstod jag tidigt att jag älskade kläder.
Som tonåring slukade jag modemagasin och lärde mig allt om designer som
Yves Saint Laurent, vars jobb jag älskade.
Vilka kläder är du mest bekväm i själv?
–
Jag gillar att använda ett plagg som är en kombination av kilt och
shorts. Jag upptäckte hur sköna de var att ha på sig och jag blev glad
av det så jag köpte massor. Nu kan jag inte sluta använda dem.
Vad har du alltid med dig när du reser?
– En kostym, ett par jeans, mina kiltshorts, något stickat, några skjortor. En komplett garderob.
Vad drömmer du om i dag?
– Kärlek, livet, vänner. Allt som gör mig lycklig.
MERA MARC:
- Marc, som fyllde 46 i år, är född och uppvuxen i New York. Som tonåring arbetade han i klädbutik och utbildade sig på modeskolan Parsons. Han lanserade sin första kollektion 1986.
- Några år senare anlitades han som huvuddesigner för Perry Ellis, men fick sparken 1993 efter sin famösa grungekollektion. Han fortsatte med sin egen linje och anlitades 1997 som kreativ chef på Louis Vuitton. Har samarbetat med konstnärer som Stephen Sprouse, Takashi Murakami och Richard Prince.
- Förlovade sig i år med reklammannen Lorenzo Martone.
- Nu i maj återinvigs Louis Vuitton-butiken i Stockholm.
- Marc Jacobs huvudlinje säljs på Nathalie Schuterman, Marc by Marc Jacobs i flera butiker, bland andra Mrs H i Stockholm.
Av Maria Lindholm Foto: Maciek Kobielski/Trunk/Bulls, Benoit Peverelli, Olivier Degoulange, Scanpix