Girl talk – vårt typ av nyhetsbrev
När vi pratar med Ida Klamborn inför modeveckan AW16 i Stockholm, så berättar designern att hon inspireras av kvinnor och de rum de möts i. På catwalken någon dag senare såg vi en kollektion, med ett tydlig ”girl power-budskap”.
Ida Klamborn har alltid med sitt kompisgäng i tankarna under processen av en ny kollektion. Och med Ida Klamborns lanserade nyhetsbrev Girl Talk så vill designern lyfta dessa kvinnor.
– På samma sätt som ett kompisgäng har sin dynamik, kontraster och åsikter, likadant ser jag att plaggen i en kollektion ska samverka. Girl Talk är en intervjuserie med personliga och korta frågor till kvinnorna i detta kompisgäng, där du får en liten insikt i deras värld och antagligen blir lika förtjust i dem som jag och Tereza redan är, säger Ida Klamborn, designer och grundare av modeföretaget Ida Klamborn.
Först ut i Girl Talk är Londonbaserade konstnären Jaana-Kristiina Alakoski, som gick Ida Klamborns SS16-visning.
– Vi inspireras av bäraren och hur kvinnor gör plaggen till sina egna. Vad som händer med ett klädesplagg på olika personer med olika karaktärsdrag. På samma sätt vill vi med nyhetsbrevet lyfta fram dem inspirerande och starka personer som vi jobbar tillsammans med, säger Ida.
LÄS OCKSÅ: IDA KLAMBORN LANSERAR WEBSHOP