Ikeas samarbete Markerad med Virgil Abloh
I början av juni 2017 presenterades samarbetet mellan Virgil Abloh, grundare av modevarumärket Off-White, och Ikea för första gången.
Samarbetet har sedan dess fått stor uppmärksamhet världen över och många har spekulerat i vad det kommande samarbetet skulle resultera i. I maj tidigare i år fick vi en liten inblick i kollektionen Markerad när mattan ”KEEP OFF” släpptes – och sålde slut lika snabbt.
Nu är väntan över och kollektionen är här! Den består av vardagliga föremål som fått ett konstnärligt avtryck och indirekt gör produkterna till rena ”statement pieces”. En minimalistisk kollektion i grunden, toppad med extra allt!
– Det finns alltid ett underliggande budskap i mitt arbete. Lite ironi – och en mänsklig koppling. Min utgångspunkt för Markerad har varit att ge anonyma objekt en konstnärlig kvalitet, säger Virgil Abloh.
Vänder sig till unga vuxna
Kollektionen vänder sig främst till unga som vill sätta en prägel på sitt hem. Virgil har utforskat behoven hos unga vuxna – men tagit det ett steg längre med hjälp av konst och humor. Virgil Ablohs karaktäristiska citattecken syns på klassiska vardagsföremål sida vid sida med bland annat bord, sängkläder, en dagbädd och en verktygslåda.
Trots att Virgil Abloh är en av världens mest efterfrågade designers beskriver han samarbetet med Ikea som det mest omfattande. Kollektionen är ett nära samarbete med Henrik Most, Ikeas kreativa ledare för Markerad.
– För unga idag är funktion något självklart och basic. De förväntar sig att du adderar ett ytterligare värde som skapar den där känslomässiga kopplingen till produkten, säger Henrik Most.
Säljs i begränsad upplaga
Markerad består av 15 produkter som kommer att säljas i begränas upplaga på sex varuhus i Sverige: Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingborg.
Kollektionen lanseras 1 november 2019 och kommer inte att säljas online.
Se alla bilder från kollektionen här!
LÄS MER: