Instagram lanserar ny funktion – inspirerad av Tiktok
Den senaste tiden har Tiktok tagit världen med storm. I skrivande stund räknar man med att appen, som lanserades 2016, har omkring en miljard användare spritt över hela världen – och intresset för videotjänsten ser bara ut att öka.
I hopp om att nå ut till de som föredrar Tiktok som underhållningsplattform väljer Instagram nu att lansera Reels. En ny funktion om gör det möjligt för användarna att, precis som på Tiktok, spela in videoklipp som är upp till 15 sekunder långa och sedan redigera och lägga till ljud och effekter direkt i appen. Klippen kan därefter publiceras i ens vanliga Instagram-flöde och på Instagram Stories.
”Reels är en viktig del för framtidens underhållning på Instagram. Våra användare berättar för oss att de vill kunna skapa och titta på korta, redigerade, filmklipp”, skrev Instagram i ett pressmeddelande i samband med att nyheten släpptes.
Funktionen lanseras i ett femtiotal länder, däribland Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island, och enligt Instagram håller uppdateringen på att rulla ut till användarna i detta nu.
Co-Watching på Instagram
I våras lanserade Instagram även Co-Watching, en funktion med målet att uppmuntra till social distansering under pandemin. Tjänsten innebär nämligen att man kan titta på inlägg tillsammans med sina vänner via en videochatt.
Co-Watching-funktionen går att hitta under fliken för direktmeddelanden. Därifrån klickar du sedan på videokameran högst upp till höger och bjuder in de vänner du vill chatta med – du kan bjuda in upp till fem användare per gång.
Här kan du läsa mer om Co-Watching.
Foto: TT, Instagram
LÄS MER:
#Womensupportingwomen – de svartvita bilderna på Instagram
Kylie Jenner är inte längre den bäst betalda kändisen på Instagram
Billie Eilish avföljde exakt alla på Instagram – här är anledningen