Karlie Kloss: "Alla moderna kvinnor som bryr sig om jämställdhet är feminister"
Entreprenör, datakodare, konditor, filantrop och videobloggare. Karlie Kloss är själva definitionen av generationen mångsysslare. ELLE träffar henne i New York och möter en supermodell att verkligen gilla.
Av Lotte Jeffs Stylist Anne-Marie Curtis Fotograf Kai Z Feng
Karlie Kloss har just fått en allergisk reaktion på glitter. Hon har blivit spraymålad under en fotografering i London och luftstrupen har svullnat igen. Hennes agent meddelar att vår intervju måste ställas in eftersom en läkare är på väg. Det visar sig att supermodeller, precis som superhjältar, har en akilleshäl och om Karlies kryptonit är glitter så är det så mycket fashion att jag absolut inte kan motstå en flygresa till New York kort senare för att träffa henne där i stället.
Vi ses på ett hippt kafé i West Village där kunderna beställer chailatte på mandelmjölk. Regnet smattrar mot rutan och utanför bär välbärgade kvinnor klädda i träningstights och parkas runt på sina små hundar. Det här är Karlies kvarter. Hon är tydligen jättebekymrad över att jag var tvungen att resa hit hela vägen från England. Hon kramar om mig med sina långa armar, något jag inte är riktigt beredd på, och ber om ursäkt gång på gång. Ärligt talat, säger jag, det är ingen fara alls. Och jag menar det.
Karlie Kloss har länge varit min favorit bland dagens supermodeller. Alltså kom igen, hon pluggar kodning och driver en stipendiestiftelse – Kode with Karlie – som har gett tjejer från hela USA möjlighet att gå Flatiron Schools två veckor långa universitetsförberedande kodningskurs. Hon är dessutom supersmart. Något jag verkligen kan konstatera lite senare när vi pratar om yttre rymden, cyberapokalyps, kodknäckaren Alan Turing och det demokratiserande teknologispråket. Jag får dessutom veta att hon älskar hundvalpar och avskyr att slänga mat – hon insisterar på att ta med min halvätna avokadomacka och sitt kalla kaffe hem. Det är rätt häpnadsväckande hur Karlie först kan framstå som så udda – ”som en alien”, enligt henne själv – för att sedan transformeras till en helylletjej med stomatolleende och en sannolik kakplåt i ugnen.
På tal om kakor så räcker hon över en burk Klossies. Veganska och sockerfria kakor som hon har utvecklat i samarbete med New York-konditoriet Momofuku Milk Bar. Vinsten går till ett välgörenhetsprojekt som hjälper svältande barn över hela världen. Det kanske inte kommer som någon överraskning, men innan vi ens har börjat prata så avgudar jag hela den här 185 centimeter långa uppenbarelsen.
Den nu 23-åriga Karlie föddes i Chicago men är uppvuxen i St Louis. Hon upptäcktes som 13-åring på en välgörenhetsmodevisning i hemstaden. Tre år senare hade hon modellkontrakt och gick 31 visningar på New York Fashion Week.
Redan under skolåren var hon en högpresterare som tävlade i fotboll, tennis och simning och utöver det tog hon balettlektioner.
– Jag tävlar lika mycket mot mig själv som mot andra, berättar hon.
Och visst kan hennes framgångar och inflytande betraktas som rätt anslående? Eller vad sägs om 3,6 miljoner följare på Instagram, världsomspännande ambassadör för L’Oréal Paris, samt kampanjer för Kate Spade, Jason Wu och Nike.
– Alltså, jag vill verkligen göra allt. Jag har höga ambitioner både när det gäller karriären och mitt privatliv. Jag vill uträtta något meningsfullt här i världen…
Jag kan verkligen relatera till det här att vilja ”göra allt”, och det kan säkert många av er som läser det här också. Vi 80- och 90-talister har alltid känt pressen att ta tillvara precis varenda möjlighet som kommer i vår väg. Vi är definitivt ”generationen mångsysslare” – men Karlie tar det några steg längre, som modell/entreprenör/filantrop/student/kodare.
En del av allt hon gör innefattar för närvarande studier på The Gallatin school of individualized study, ett litet ämnesövergripande college som hör till New York University, och en kurs i dataprogrammering på The Flatiron School. Hon gillar att få grepp om ett helt nytt kunskapsområde.
– Jag älskar att lära mig, att förstå hur saker och ting fungerar, säger hon.
Joshua Kushner är hennes pojkvän sedan fyra år. Han investerade tidigt i Instagram och är medgrundare till ”Oscar”, en ny digital start-up med inriktning på hälsoförsäkringar.
Jag frågar om teknologin orsakar några gräl i hemmet men hon viftar elegant bort frågan. Karlie förblir lika svalt hemlighetsfull om sitt kärleksliv som alltid. (Jag sa ju att hon var smart!) Fast lite öppenhjärtig blir hon trots allt.
– Jag tycker verkligen inte om negativa konfrontationer. Jag är värdelös när jag hamnar i dispyter. Jag förlorar alltid och känner mig jätteobekväm. Men jag antar att riktigt djupa relationer och vänskapsförhållanden innebär både med- och motgångar. Det handlar väl om att kunna hantera konflikter och att man i slutändan förhoppningsvis kommer varandra närmare.
I hennes närmaste vänskapskrets ingår även Taylor Swift samt flanören och författaren Derek Blasberg.
– Om man har någon i sitt liv som man känner samhörighet med, då har man tur. Har man ett helt gäng som man känner den där samhörigheten med, då har man en väldig tur. Och om man har familjemedlemmar som man känner så för, då har man kammat hem hela spelet.
Karlie hävdar att hon är samma person tillsammans med sina väninnor från hemstaden som med sina tjusiga bästisar från A-listan, och att det enda tillfället hon förställer sig är framför kameran eller på catwalken.
– Jag älskar det teatrala med att vara modell, men annars försöker jag vara mig själv.
Hon kallar sig feminist, men räknas nog till kategorin som inte kan stämplas som behåbrännande manshatare.
– Alltså … alla moderna kvinnor som bryr sig om jämställdhet är ju feminister, hur man än vänder och vrider på saken. Det pågår helt underbara saker i modevärlden just nu med fokus på olikheter och mångfald. Jag hoppas att det inte bara är en trend, för det är när kvinnor hyllar sin unicitet och individualism de känner sig som vackrast. Jag är övertygad om att äkthet går hem. I modevärlden är det mycket som handlar om att riva den där fjärde väggen nu, och det är väldigt befriande för oss modeller.
Det har slutat regna och vi lämnar kaféet för att ta en promenad runt kvarteret. Karlie ute i den verkliga världen får folk att vända sig om och jag frågar hur det är att vara så iögonenfallande.
– Det var jobbigt i tonåren, smal som en sticka, konstig och lång och plattbröstad och ansikte som en alien, typ. Psyket blir helt klart lite tilltufsat, man blir osäker. Men jag har lärt mig att hitta styrka i det som gör mig annorlunda. Det är det som har gett mig en karriär, ironiskt nog. Men att bli igenkänd på gatan som Karlie Kloss? Alltså, det går inte att vänja sig vid.
Läs också: Icona Pop: ”När saker blir uppstyrda – ser vi till att stöka till dig”