Virgil Ablohs kollektion Markerad hyllas av Ikea i London
Under fredagen lanserades den hyllade och omtalade kollektionen Markerad, ett samarbete mellan Off White-grundaren och Louis Vuitton-designern Virgil Abloh och det blågula varuhuset Ikea.
Redan i början av juni 2017 presenterades samarbetet mellan stjärnkreatören och Ikea och spåddes redan då bli en succé! Samarbetet har fått stor uppmärksamhet världen över och i maj släppte Ikea en del i kollektionen, nämligen mattan ”KEEP OFF”. Redan då ringlade sig köerna långa utanför varuhusen – och sålde slut lika snabbt.
Hyllning av varuhuset i Wembley
Efter över två års väntan var det äntligen dags för lansering – och vilken lansering det blev. Förutom de sedvanliga köerna, den höga efterfrågan och den förväntade succén bjöd Ikea-varuhuset i London på en alldeles extra speciell hyllning.
För att hylla kollektionen och uppmärksamma Virgil Ablohs användning av citattecken i sitt arbete genom åren har Ikea, för första gången i företagets historia, hyllat en enskild kollektion. Detta genom att lägga till citattecken runt den klassiska loggan.
– Att hylla ett specifikt designsamarbete på det här sättet är vad jag vet unikt, säger Anna Pettersson, presskontakt Ikea Sverige.
Den nya, uppdaterade loggan är dock tillfällig och kommer endast finnas på Wembley-varuhuset under lanseringshelgen.
Markerad – redan en succé
Den omtalade kollektionen består av vardagliga föremål som fått ett konstnärligt avtryck av Virgil Abloh. Produkterna, som främst vänder sig till unga vuxna, är rena ”statement pieces”. En minimalistisk kollektion i grunden, men med det lilla extra.
– Det finns alltid ett underliggande budskap i mitt arbete. Lite ironi – och en mänsklig koppling. Min utgångspunkt för Markerad har varit att ge anonyma objekt en konstnärlig kvalitet, har Virgil Abloh tidigare sagt.
Markerad består av 15 produkter som säljs i begränas upplaga på sex varuhus i Sverige: Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingborg. Här kan du se hela kollektionen – som redan nu klassas som en succé!
Kollektionen lanserades den 1 november 2019 och kommer inte att säljas online.