Clarion Hotel Draken öppnar unikt restaurangkoncept hösten 2023
Äntligen har Clarion Hotel Draken rest sig på Järntorget i Göteborg och den 1 oktober slår de upp dörrarna till en enastående gastronomisk upplevelse. På 33:e (!) våningen hittar du Brasserie Draken och på bottenplan har de gömt hotellets pärla – Heurlins.
På Heurlins möts två olika koncept – en saltstänkt havsbistro med ett brett ölsortiment på fat och ett lite skruvat kondis som älskar bubbel till det söta. Det är bara att kliva in, ingen bordsbokning krävs, och ta del av det salta och det söta.
– Heurlins ligger på en förglömd plats vid Järntorget. Många vet inte vad platsen heter. Heurlins kommer bli galet bra. Alla gillar väl fisk, öl, bubbel och bakverk eller? Tänk att du kan ta en lunch, fika, kaffe eller bara ett glas under en ny vy av Järntorget samtidigt som du känner lukten av havsvind och spårvagnarnas gnissel i kurvorna. Mer Göteborg än så är svårt att hitta. Jag får en vibe av Brooklyn på denna plats. Längtar så tills vi är up and running med denna pärla i området, säger Niclas Brage Joxelius, marknadschef på Clarion Hotel Draken.
Heurlins saltstänkt
Den saltstänkta delen av Heurlins är en fiskekrog med ett brett utbud av både öl och vin på fat. På menyn kommer du kunna beställa kaxiga varianter av klassiker som fish & chips, fish tacos, clam chowder och bästkustens stolthet – räklådan.
Heurlins sötsugen
För den sötsugna kommer den här delen vara paradiset! Menyn är signerad av ingen mindre än Patrik Fredriksson, som vunnit OS-guld med det svenska kocklandslaget 2012 och året efter kammade han hem den prestigefyllda titeln Årets Konditor. Förutom ett gediget urval av utsökta desserter som kombineras med bubbel på tapp utlovas det en nytolkning av det klassiska bakverket Éclair – Heurlins egen signaturbakelse.
– Det ska bli otroligt kul att få vara en del av Heurlins som kreativt bollplank. Under skapandet av menyn kommer jag ta ut svängarna ordentligt och välja ut de bakelser som ligger mig varmt om hjärtat, klassiker som gästerna kommer känna igen även om de ser lite annorlunda ut. Jag kommer att låta min lekfullhet ta plats i framtagandet av det här unika konceptet, allt för att få fram de goda smakerna och behålla hög kvalitet, säger Patrik Fredriksson, Head of Brand & Development F&B at Strawberry.
Läs mer på heurlinsgbg.se