Matstjärnornas bästa tips för att lyckas
1. Leila Lindholm
Kock, kokboksförfattare, tv-personlighet och driver leilasgeneralstore.com
– I grunden tror jag att det handlar om viljan och förmågan att kunna inspirera människor och att man jobbar med sin dröm. Att du verkligen bygger en relation med dina läsare, lyssnare eller tittare och att det du erbjuder är genuint. I dag är det också viktigt att finnas på många plattformar.
2. Tina Nordström
TV-profil och kokboksförfattare
– Våga smaka, lyssna, ta in och plocka det man verkligen tycker om. Att våga skapa sin egen smak, vad gillar just jag? Vilken är min favoritkonsistens? Äta med pinnar, händerna eller gaffel…? Skapa sitt eget ”jag” helt enkelt.
3. Jamie Oliver
TV-personlighet med produkter i eget märke
– Ge aldrig, aldrig upp. Försök inte att göra något alltför komplicerat alltför snabbt. Ha tålamod.
4. David Frenkiel
Kokboksförfattare och bloggar på Green Kitchen Stories.
– Starta en matblogg som är så smalt nischad som möjligt, till exempel bara om smoothies, men helst något man inte har sett så mycket av innan och som förstås handlar om något man brinner för personligen. Sedan är bilderna extremt viktiga idag. Ett knep är att ta alla bilder i naturligt dagsljus, och till exempel ställa maträtten i fönsterkarmen.
5. Siri Barje
Kock och bloggare
– Våga laga sådant du aldrig har lagat, skriv ned alla dina recept, fotografera, inspireras av andra, läs kokböcker och framför allt: laga mycket mat!
6. Jonas Cramby
Kokboksförfattare
– Det viktigaste är att man har ett genuint och passionerat intresse för mat och då gärna någon särskild inriktning. Precis som med allt annat är det viktigt att utgå ifrån sig själv och vad man själv brinner för om man ens vill ha en chans att lyckas entusiasmera andra.
7. Åse Falkman Fredriksson
Bloggar på 56kilo och har skrivit flera kokböcker
– Man måste nischa sig, sätta sin personliga prägel på smakprofilen och leverera något unikt som ingen annan har. Var dig själv och håll dig till det och försök inte kopiera någon annan.
8. Sandra Mastio
Vinnare av Sveriges Mästerkock 2015
– Se till att få rätt på dina smaklökar! Vad tycker du om, vad passar bra tillsammans, vilka smaker lyfter varandra och vilka tar död på varandra? Öva, lek, testa och känn dig fram och glöm inte att ha roligt och att njuta på vägen!
9. Fredrik Paulún
Näringsfysiolog och kostentreprenör
– Äkta intresse för mat. Annars tröttnar man och folk ser genom om du inte är på riktigt. Långsiktighet. Jag har själv hållit på i tjugo år och det tog nästan tio år innan jag kunde leva på det. Skicklighet. Du måste föra fram ditt budskap på ett underhållande sätt och samtidigt vara seriös. Trendkänslighet. Det gäller att snappa upp vad folk vill ha om några år redan i dag. Det tar ungefär två år från idé till färdig produkt oavsett om man pratar om böcker eller livsmedel.
10. Monika Ahlberg
Kock och kokboksförfattare
– Försök att hitta din egen stil och var inte rädd för att göra misstag på vägen dit. Se din matlagning som ett konstverk, måltiden har ju den förmågan att den tilltalar alla sinnen!
11. Linda Lomelino
Bloggare och kokboksförfattare
– Jag tror på att skapa sådant som du själv verkligen älskar och tror helhjärtat på, oavsett vad du vill göra, så kommer även andra gilla det du gör. Att nischa sig på något sätt är också ett annat tips. Det måste också kännas roligt, vad är annars meningen? Efter alla dessa år tycker jag fortfarande att det är precis lika roligt att blogga!
12. Sally Voltaire
Restaurangägare och kokboksförfattare
– Gör din grej. Låter lite som en klyscha, men det är sant. Snegla inte för mycket på vad andra gör utan satsa på det du gillar. Det brukar vara det man gör bäst. Ha integritet. Låt ingen annan tala om för dig hur ditt koncept bör vara eller vilken typ av mat du ska laga. Gå på magkänslan och ge järnet.
Läs mer: 5 vägar till att bli en matkändis
Av: Marina Nilsson