Snabbmatsreklamen påverkar oss mer än vi tror
De flesta barn, så små som två år, känner igen ett McDonalds-M. Inte för att vi har suttit hemma och pluggat in logotyper, utan för att logotyperna förekommer överallt och vi lär oss känna igen dem ungefär i tvåårsåldern. Efter det är det i princip omöjligt att göra sig av med dem och känslorna vi förknippar med dem. Vi känner ingen dem och vet vad de innebär – fet och salt mat.
Forskare har länge undersökt hur vi påverkas av reklam och att vi påverkas råder det inget tvivel om. Skräpmatsreklam är inget undantag, men vi påverkas kanske inte på det sätt du tror.
Vi utsätts ofta för reklam för skräpmat, men om du ser en stor reklamtavla med en Big Mac på, åker du då direkt och köper just en sådan kaloribomb? Nej, troligtvis inte, däremot sipprar informationen in i ditt medvetande utan att du känner av det.
Skräpmat triggar belöningssystemet
Vid University of Michigan har man gjort en studie där man studerade en grupp ungdomar för att visa hur reklam kryper in under huden på oss. En tredjedel fick se reklam för ohälsosam snabbmat, en tredjedel fick se reklam för hälsosam snabbmat och den sista tredjedelen var kontrollgrupp och fick titta på annonser för mobiltelefoner.
Samtidigt som de fick se reklamen tittade man på vilka delar i hjärnan som aktiverades, och de som såg reklam för den ohälsosamma maten hade en betydligt större aktivitet i hjärnans belöningscentrum än de som fick se de andra reklamerna. Den här aktiviteten i hjärnan är en känd riskfaktor för att drabbas av övervikt. Med tanke på att mer än hälften av männen och nära hälften av kvinnorna i Sverige är överviktiga idag så är det här i allra högsta grad en viktig fråga.
Forskningen visar också att när du ser reklam för till exempel en Big Mac triggas hjärnan igång, inte efter just en sådan, utan efter all liknande mat.
– Du kanske går ut och börjar rota i köket utan att du ens kopplar det till att du just sett en reklam och att det är därför du plötsligt vill ha något att äta. Det handlar inte om att du behöver kalorierna, det handlar om att du vill ha belöningen som maten ger dig, säger professor Ashley Gearhardt till Huffington Post.
London förbjöd reklamen
Det är svårt att bevisa den direkta länken mellan reklam och övervikt eftersom så många andra faktorer, som gener och matvanor också spelar in. Men att reklamen har effekt är tydligt och att det börjar tidigt i livet.
I London infördes förra månaden ett förbud mot reklam för skräpmat i tunnelbanan och på bussarna för att minska barns exponering för den typen av reklam. Även amerikanska forskare är övertygade om att barn påverkas mer än vuxna av den här reklamen. Dels är barnens hjärnor inte utvecklade för att kunna hindra impulsiva beteenden lika bra som vuxna, dels påverkas de mer av grupptryck och de är ännu mer styrda av belöningsmekanismer. Det här gör att barn och ungdomar är optimala mottagare av den här typen av reklam.
Källa: Huffington Post