Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

Bernadotte & Kylbergs nya designsamarbete: glasögon för Synsam

19 mar, 2018
AvJohanna Lejon
Prins Carl Philip och Oscar Kylberg lanserar en glasögonkollektion för Synsam – och avslöjar, för ELLE, hur de hittar balansen mellan jobb och familj.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Uttrycket ”klick” är en klassiker i kungliga sammanhang. Det sa klick mellan kungen och Silvia Sommerlath den där gången de träffades på OS i München 1972. Klick verkar det också ha sagt då prins Carl Philip mötte Oscar Kylberg genom gemensamma vänner.

Nej, ett kärleksmässigt klick var det inte tal om. Men väl ett arbetsmässigt. Personkemin fanns där. Liksom den gemensamma synen på det kreativa arbetet. De hade, och har, båda två en bakgrund av, och ett intresse för, design och form men kanske allra viktigast – ett brinnande intresse för utveckling av design och form. 2012 såg det gemensamma företaget Bernadotte & Kylberg dagens ljus.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Sedan dess har designduon primärt arbetat med, och designat för, andra företag. Det första gemensamma projektet var en serie skålar och tallrikar gjorda för Gustavsbergs porslinsfabrik. Det har också blivit textil för Åhléns, skålar för Stelton och glas (prisbelönta sådana!) för Zwiesel Kristallglas – bland annat.

Annons

Carl Philip och Oscar Kylbergs samarbete med Synsam

Nu har turen kommit till Synsam. Och glasögon. I över ett år har Carl Philip Bernadotte och Oscar Kylberg jobbat med sina glasögonbågar. Projektet ligger dem varmt om hjärtat, inte minst för att de själva, båda två, är glasögonbärare.

Carl Philip Bernadotte och Oscar Kylberg har designat glasögonbågar för Synsam.
Carl Philip Bernadotte och Oscar Kylberg har designat glasögonbågar för Synsam.

Ni får många förfrågningar från olika företag som vill arbeta med er. Varför sa ni ja till Synsam?

– Synsam är väldigt professionella, innovativa och ligger i framkant i sin bransch. Det var väldigt modigt av dem att gå externt, till några som aldrig har gjort glasögon tidigare. Det var ett kittlande samarbete och det var den nerven, det kittlet, som gjorde att vi sitter här i dag, med färdiga produkter, mer än ett år senare, säger Oscar Kylberg.

Annons

Vad är viktigast för er, i de här samarbetena?

– Varje uppdrag är en resa och en skola för oss och det är många delar som är viktiga. Vi har inte bara en förkärlek till designprocessen men även för hantverket. Den här resan har gett oss en otrolig respekt för hantverket. Synsams hjälp har varit ovärderlig när det kommer till materialet och funktionen, säger Oscar Kylberg.

– Våra ledord är ”change through design”, vi vill åt den där förändringen, förflyttningen och göra skillnad, säger prins Carl Philip.

Glasögon ur Carl Philip Bernadotte och Oscar Kylbergs kollektion för Synsam.
Glasögon ur Carl Philip Bernadotte och Oscar Kylbergs kollektion för Synsam.

Vad har varit viktigast för er, i just det här projektet?

– Vi ser varje projekt lite som en resa där vi får ta del av en otroligt stor kunskap från så många olika personer, på de olika företagen som vi jobbar med. Sedan får man göra sin läxa, läsa på ordentligt och därefter börjar skapandet, säger prins Carl Philip.

Annons

– Vi är extremt funktionsdrivna när vi designar. Funktion, funktion, funktion SEDAN kommer formen. Så länge man är true to function så blir saker vackra, för att man är ärlig, säger Oscar Kylberg.

– I slutändan handlar allt om kunden. Innehållet gör formen och innehållet i det här fallet, det är ju människan, säger Oscar Kylberg.

Hur är det att se sin egen design växa fram, i det här fallet sina egna glasögon?

– Å ena sidan är det en stor glädje och å andra sidan är det en stor känsla av ansvar, säger prins Carl Philip.

­Hur är det att se människor bära er design?

– Det är magiskt att se våra produkter användas i hemmamiljöer i alla världens hörn. Om man möter någon på stan som bär vår jacka eller om man kommer hem till någon som till exempel har en av våra vaser. Det är en otrolig känsla!, säger Oscar Kylberg.

Designduon går under namnet Bernadotte & Kylbergs.
Designduon går under namnet Bernadotte & Kylbergs.

Kommer folk fram på stan någon gång och säger något om produkterna?

– Ja, och man blir så glad! Och lite blyg. Och stolt, säger prins Carl Philip.

Annons

Vilka är era favoriter, ur glasögonkollektionen?

– Egentligen är det lite tidigt att säga vilka våra favoriter är. Man måste känna in dem först. Och allt har varit så hemligt så vi har inte fått gå runt med dem på stan, säger Oscar Kylberg.

Jag upplever bågarna som klassiska med en twist, är det en korrekt uppfattning?

– Ja, absolut! De är klassiska, men vi har även jobbat mycket med formen för att få en stark identitet i kollektionen. Att jobba med färgerna var också intressant, till exempel är en båge är väldigt rosa och en är väldigt blå, men när de bärs nära ansiktet, så får de en naturlig ton mot ansiktet, säger prins Carl Philip.

– Det är speciellt med glasögon. Man går liksom in i en glasögonbutik, ser 1 500 bågar, plockar på sig några och går fram till en optiker eller ett butiksbiträde som man inte träffat förut. Sedan provar man en båge och frågar den personen ”är den här bågen jag?”, säger Oscar Kylberg och fortsätter:

Annons

– Vilken båge man väljer handlar egentligen om så mycket mer. Det handlar om vilket liv man lever, vad man gör. Lever man aktivt eller passivt? Är man ute i naturen, kör man bil?

Bernadotte & Kylberg har designat både glasögon och solglasögon.
Bernadotte & Kylberg har designat både glasögon och solglasögon.

En av modellerna är lite extra speciell?

– Ja! Och där har vi verkligen arbetat med vår vision. Vi vill att glasögonen ska vara flexibla. Att man inte ska behöva byta jämt mellan glasögon och solglasögon. Det är inte bara glasögon, det är en livsstilsprodukt, säger Oscar Kylberg.

Prinsens kusin, Oscar Magnuson, är också glasögondesigner, har ni fått några råd av honom?

– En klapp på axeln. Han ser fram emot att se resultatet, säger prins Carl Philip.

Annons

Hur kompletterar ni varandra, när ni arbetar?

– Oscar är en väldigt duktig illustratör och mer konceptuell medan jag är mycket mer detaljorienterad. Det som dock är väldigt intressant är att vi ofta byter roller, beroende på vilket projekt vi gör, säger prins Carl Philip.

– Det är pendeln mellan en kreatör och en perfektionist som vi båda växlar mellan. Det är strävan efter den perfekta lösningen som förenar oss. Vi ger oss inte förrän båda är nöjda, säger Oscar Kylberg.

Ni lyssnar ofta på musik när ni jobbar, vad lyssnar ni helst på?

– Det beror vem som kommer till kontoret först, säger prins Carl Philip.

Ni arbetar tillsammans, är vänner privat och nu är ni också familj i och med att du Oscar är fadder till prinsens ena son. Hur mycket umgås ni egentligen?

– Mycket – i olika sammanhang. Jag ser det som en styrka. Vi vet hur den andra mår, både jobbmässigt och privat och det är en trygghet, säger Oscar Kylberg.

Annons

När ni inte jobbar, vad gör ni helst ihop?

– Vi är båda stora naturälskare och jagar gärna tillsammans. Och umgås med varandras familjer, säger Oscar Kylberg.

Hur får ni ihop livspusslet, med allt arbete och med små barn?

– Vi är som alla föräldrar. Vi försöker göra vårt bästa utifrån förutsättningarna, säger prins Carl Philip.

– Jag upplever också att vi har format vårt företagande efter våra egna liv. Vi är väldigt transparenta gällande styrkor – och svagheter. Mot varandra. Det måste vi vara.

Det är också en styrka att vi är på samma ställe i livet. Att vi båda har små barn. Det gör att vi förstår varandra och kan skratta åt saker som kanske annars hade varit jobbiga, säger Oscar Kylberg.

Synsam glasögon prins carl philip
Bernadotte & Kylberg har designat både glasögon och solglasögon.

Vad är viktigast för er är det gäller arbetslivet vs privatlivet, finns det något ni inte tummar på där. Typ som att gå tidigare och hämta på förskolan, att inte jobba sena kvällar eller så?

Annons

– Vi är båda väldigt familjekära, vi vill verkligen vara med familjen och våra barn. Så mycket som det bara går. Att tanka energi i hemmet det är jätteviktigt, säger prins Carl Philip.

– Oftast är våra projekt långa, så långa som ett år. Det gör att vi kan planera vår tid och verkligen stämma av hemma med våra respektive så att saker går att lösa, säger Oscar Kylberg.

Hur är ni som pappor?

– Jag hoppas och tror att vi är engagerade, aktiva och kärleksfulla båda två, säger Oscar Kylberg.

– Det är svårt att svara på. Man har ju en önskan, en vilja och en förhoppning om att göra rätt. Men det får ju de, barnen, svara på i framtiden, om det blev så bra som man önskade, säger prins Carl Philip.

Era respektive, stöttar de er i själva designprocessen. Hur?

– Ja, de är ständigt närvarande. Vi gillar att engagera våra respektive i vårt arbete. Ibland får man svar som man vill höra, och ibland får man andra svar (skratt), säger prins Carl Philip.

Annons

–Deras kunskap är jätteviktig i olika stadier i designprocessen. Saker som vi inte tänkt på själva kommer ofta fram efter vi diskuterat med dem, säger Oscar Kylberg.

Ni har gjort en hel del designsamarbeten under åren och det har blivit många saker nu: glas, jackor, skålar, vaser, mattor… Vad använder ni mest privat?

– I alla våra designsamarbeten har vi utgått ifrån oss själva så vi använder nästan allt – det beror på vilket rum man är i! Vi har just nu mycket blommor hemma så vi använder våra vaser flitigt, säger Oscar Kylberg.

Prins carl philip design glasögon synsam
Bernadotte & Kylberg har designat både glasögon och solglasögon.

Har ni något råd till människor som drömmer om att göra det ni gör?

– Utgå från dig själv, och vad du verkligen gillar och är intresserad av, säger prins Carl Philip.

Annons

– Precis! Hitta en brunn som du kan ösa ur, oavsett väder. Det är det viktigaste, annars orkar du inte, säger Oscar Kylberg.

– Sedan är det såklart viktigt att förstå att den här resan kan se ut på olika sätt och ta olika lång tid. Det gäller att ha disciplin, tålamod och mod, säger prins Carl Philip.

Produkterna kommer att börja säljas successivt under vecka 12 i alla Synsams 432 butiker och på webben i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Foto Andy Liffner

Mer om Carl Philip från ELLE:

Prins Carl Philips och Sofias nya engagemang: en kärleks- och musikfestival

Okej, nu går internet tydligen BANANAS över en bild på prins Carl Philip

Sofia och Carl Philip har startat ett konto på Instagram – kolla in de första bilderna

Annons