ELLE-intervju: Mulberry firar 30 år i Stockholm
Den 4 september ägde ett stort heldagsfirande rum i Mulberry-butiken på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Hela 30 framgångsrika år har gått sedan Eva och Conny Lindström öppnade upp butiken, som otroligt nog legat kvar på samma plats sedan dess. Då var Electrolux och Svensk hemslöjd närmaste grannar, idag heter de Gucci, Louis Vuitton och Prada. I samband med firandet lanserade Mulberry en limiterad upplaga av den ikoniska väskan Lily om 30 exemplar. På läderetiketten i den två-färgade väskan är texten ”Mulberry loves Sweden” tryckt i guld.
Hedersgäster för dagen var Mulberrys styrelseordförande Godfray Davis och varumärkeschef Anne-Marie Verdin, som tillsammans med Eva och Conny träffade oss på Nobis Hotel för en trevig pratstund. Hjärtliga gratulationer på 30-årsdagen önskar vi på ELLE.
av JOHANNA ANDERSSON foto STELLA PICTURES & MULBERRY
Mulberry-väskan Lily i jubileums-upplaga.
Hur firar ni det här 30-årsjubileumet idag?
Eva: Vi började med en pressfrukost i butiken imorse. Senare ikväll kommer vi att fortsätta med ett cocktailparty innan middagen på den brittiska ambassaden. Vi tyckte att vi hade en väldigt bra anledning att fira eftersom att Mulberry har funnits i Sverige, på samma adress, i 30 år.
Godfray: Butiken på Birger Jarlsgatan var den tredje butiken Mulberry öppnade i världen. Den första på exportmarknaden faktiskt. Så den är en ganska viktig händelse och det första 30-åriga jubileet vi firar på vår internationella marknad. Nu har vi 126 butiker världen över, och det är kul, för vi ser även många svenska kunder i våra butiker i Amerika och London. Det är något speciellt mellan Sverige och Mulberry.
Hur kommer det sig att ni valde att öppna er tredje butik i Stockholm?
Godfray: Det var Eva och Conny som tillfrågade oss.
Eva: Vi såg Mulberry för första gången på en modemässa, och blev genast kära i varumärket. Jag och Conny bestämde oss för att öppna en hel butik med enbart Mulberry-produkter, och alla tyckte att vi var galna. På den tiden ansåg man att det inte kunde säljas både herr och dam i samma butik. Men vi är envisa entreprenörer och trodde verkligen på varumärket.
Godfrey Davis, Eva Lindström, Conny Lindström och Anne-Marie Verdin.
Vad tror ni att det är med Mulberry som attraherar den svenska konsumenten?
Eva: Jag tror att det främst är designen som tilltalar svenskarna, men även hantverket, och det praktiskt användbara. Du kan använda Mulberrys väskor vid alla olika tillfällen och till olika stilar. Man kan vara 15 eller 50 år gammal, och fortfarande använda samma väska. Jag har två döttrar och måste hålla hårt i mina. Det är nog fler mödrar i Sverige som har samma problem.
Godfray: Mödrarna köper nya väskor och döttrarna tar de gamla! I UK är våra kunder generellt sett utbildade och intelligenta människor som köper åt sig själva, eller så har de turen att ha väldigt förnuftiga pojkvänner som handlar åt dem. Jag tror att det finns stora likheter mellan de svenska och de brittiska kunderna, vilket är en anledning till att Mulberry funkar här och i de övriga nordiska länderna. Annars brukar jag säga att det är för att det regnar hela tiden…
Varför tror ni att det har varit möjligt att hålla butiken i Stockholm öppen i så många år?
Eva: Vi har verkligen trott på varumärket, och har hela tiden stått bakom och backat upp det under åren. När saker går nedåt i Sverige har vi inte riktigt påverkats, utan har lyckats klara oss bra ändå.
Godfray: När ekonomin är dålig är det klart att det påverkar affärerna, men jag kan inte minnas att vi skulle ha haft några riktigt dåliga tider här. Jag tror att vi har turen att ha lojala kunder. Och ser man tillbaka 10, 15 eller 20 år i tiden är produkten väldigt annorlunda, men känslan är den samma. Det handlar om att hålla fast vid det som är Mulberry, samtidigt som man ser till vad dagens kvinna vill ha.
Anne-Marie: Det är en modern form av lyx. Mulberry som företag skapar väldigt vackra väskor med förstklassiga, mjuka läderkvaliteter, och vi har hållit det enkelt och genuint. Basewatern, som är en väldigt elegant och klassisk väska, har ständigt förändrats genom åren i och med att olika chefsdesigners, som Emma Hill, har kommit in och lekt med, gjort den i leopardskinn och så vidare. För att vara ett rojalistiskt land som förknippas mycket med artighet finns det också en livlig, knasig och rolig brittiskt sida.
Som i Cara Delevingnes väskor?
Anne-Marie: Ja precis! Cara-väskan är faktiskt en helt fantastisk uppfinning. Den tillåter dig att dricka en latte samtidigt som du går på gatan, cyklar eller springer till tåget. Det är ett etos som Mulberry alltid haft – att göra väskor som är främst vackra och men också väldigt praktiska. Det är det som är kul; att skapa saker som känns väldigt nya och roliga, men som står på en klassisk grund. Arv möter rebellitet.
Kampanjbild: Cara Delevingnes for Mulberry.
Vad kan ni berätta om samarbetet med Cara?
Anne-Marie: Cara har arbetat länge med Mulberry. Hon har gått våra visningar och har varit med i våra kampanjer. Med tiden har vi verkligen lärt känna henne, och hon skulle själv säga att Mulberry är som hennes familj. Under en kampanjplåtning var vi i gammalt gnisslande, svajande hus tillsammans med Tim Walker, en galen pelikan, en ponny och en apa medan en häftig storm pågick utanför. Medan vi var fast där inne berättade Cara om sin uppväxt i England, att hon älskar att skapa saker och att hon har en utbildning inom textildesign. Hon hade dessutom tillverkat en alldeles egen handväska som hon sedan skickade till mig. Eftersom att den var riktigt fin föreslog jag att hon skulle komma upp till oss på Mulberry. Därefter ägde ett legendariskt möte rum, som pågick från klockan 10 på morgonen till 10 på kvällen. Vi hade tänkt göra en väska, men plötsligt hade vi nio. Vi beslutade oss för att tillverka allihop, eftersom att hennes idéer var så bra, och den hör gröna har sålt snabbare än man kan säga Cara Delevingne.
Skulle ni säga att Caras väskor attraherar en yngre kund än vanligt?
Anne-Marie: Det är det som är så fascinerande; den attraherar alla.
Finns det någon tidsbegränsning för samarbetet?
Anne-Marie: Nej, de kommer att finnas kvar så länge folk vill ha dem.
Cara Delevingnes väskor finns i Mulberrys butiker i Sverige nu!