Metallmästaren Rabanne – H&M:s senaste designsamarbete
19:e gången gillt, eller? Sedan 2004 har H&M teamat upp med några av modevärldens främsta designer och tagit fram kollektioner inspirerade av modehusens anor och personliga designdrag. Karl Lagerfeld, Balmain, Stella McCartney, Isabel Marant, Comme des Garçons – listan kan göras lång. Höstens samarbete signeras franska Rabanne (tidigare Paco Rabanne), med Julien Dossena som kreativ chef, där ett poolparty à la 70-tal stått som främsta inspirationshav att dyka ner i.
Kollektionen bjuder på plagg som tar bäraren från dag till natt, vardag till fest, där flirten med Rabanne-klassiker är återkommande och igenkännbar – såsom grundarens ikoniska arbete i metall. Julien Dossena och H&Ms kreativa rådgivare Ann-Sofie Johansson snackar samarbete, designarv och favoritplagg.
Julien, när H&M först hörde av sig, hur gick dina initiala tankar?
Julien: Jag funderade en hel del! Jag kom att tänka på när jag var ung modestudent och hur det kändes att få tag i legendariska plagg från Comme des Garçons, Versace, Maison Margiela – via H&M:s designsamarbeten. Det var så häftigt. Jag gillade idén av att demokratisera Rabanne, att fler skulle ha möjlighet att bära ett ikoniskt plagg av hög designkvalitet. Rabanne skapar ju lyxmode som förespråkar radikala uttryck och exceptionellt hantverk, och som – om jag ska vara ärlig – är high-end och ibland svåråtkomligt. H&Ms samarbeten inspirerade mig som ung, hur ikoniska modehus presenterades för en bredare publik, och det var det som övertygade mig att säga ja.
Vad fick H&M att rikta blickarna mot Rabanne, just i år?
Ann-Sofie: Vi har en önskelista av designer och märken som vi drömmer om att samarbeta med. Rabanne har stått med på den listan under en lång tid. Märket har en ikonisk status i modevärlden och bär på ett unikt perspektiv – man tänker ju direkt på de fantastiska metallklänningarna. Under de tio år som Julien har arbetat på Rabanne har vi sett hans lysande sätt att återuppliva varumärkets arv och göra det relevant på nytt.
Berätta om visionen för kollektionen!
A-S: Julien presenterade sin idé om en kollektion löst inspirerad av ett 70-talspoolparty, med otroliga kvälls- och festkläder i kombination med badmode och loungewear, och vi älskade det direkt.
J: Jag visste från start att jag ville göra en ”best of Rabanne”-kollektion! Från ett designperspektiv var målet att skapa ikoniska, direkt igenkännbara, Rabanne-plagg. Ur ett, minst lika viktigt, produktionsperspektiv ville vi uppnå högsta möjliga kvalitet med så liten klimatpåverkan som möjligt.
A-S: Båda våra team har varit taggade på att lära sig av varandra, att dela idéer och lösningar, för att skapa en bred, extraordinär, kollektion. Från vår sida har det varit ett drömsamarbete.
Rabannes grundare, Paco Rabanne, gick sorgligt nog bort tidigare i år. Hur har det, och era känslor kring förlusten, kanaliserats i kollektionen?
J: Vår grundare var en sann visionär. Hans verk hade en visuell styrka och en intellektuell radikalitet som han hade makten att tillämpa och forma på okonstlade sätt – och samma attityd driver huset vidare i dag. Det lever vidare i den här kollektionen också.
A-S: Paco Rabanne var mästaren av metall som skakade om den parisiska haute couturen med space age-modernism. Julien har på ett briljant sätt återupplivat ett ikoniskt varumärke i samma anda, men också tillfört ny energi.
Julien, 2023 markerar ditt första decennium hos Rabanne. Hur har de tio åren varit?
J: Under de första fem åren som kreativ chef ägnade jag mycket tid åt att utforska Paco Rabannes vision genom att gräva i arkiven och återuppliva husets koder. Numera presenterar jag något lite mer personligt och lite mer praktiskt – jag vill att våra kläder ska kunna bäras varje dag. Jag försöker skapa radikal estetik på ett bärbart sätt.
Ann-Sofie, har du någon personlig Rabanne-favorit? Husets designarv är ju minst sagt maxat.
– Jag tänker direkt på Françoise Hardy i Paris i en guldmetallisk miniklänning och ballerinainspirerade sandaler. Och på Audrey Hepburn i paljettklänning i filmen Två på väg från 1967. När det gäller årets samarbete tänkte jag lägga vantarna på en silverglittrig kostym från herrkollektionen. Jag älskar skräddat!
Snart lanseras kollektionen. Vad är era förhoppningar?
A-S: Det känns otroligt att få presentera det som Julien sedan start ville förmedla: plagg som modeälskare vill ha i sin garderob. Vi är också superglada att vi tagit fram en kollektion för H&M Home. Paco Rabanne designade möbler på 1970-talet men det här är första gången Julien har skapat ting för hemmet. Nu kan du få en metallampa som matchar festklänningen!
J: Jag längtar efter att se och höra folk få uppleva känslan av att bära metall på kroppen. Det är en otroligt sensuell upplevelse. Mer sensuellt än silke! Det är som pansar. Det är verkligen något speciellt, något unikt inom modelandskapet.
Det har snart gått 20 år sedan H&Ms första designsamarbete med Karl Lagerfeld. Hur har H&M utvecklats sedan dess?
A-S: Självklart har företaget förändrats enormt mycket under den tiden – likaså modebranschen. Modesamarbeten finns överallt nu, men vi var bland de första att genomföra dem, och minskade klyftan mellan high fashion och en tillgänglig prisnivå på ett sätt som ingen tidigare hade gjort. Jag tror att våra kunder är mycket mer utbildade i dag, bland annat kring hur och var deras kläder tillverkas. Vi vill erbjuda hela paketet: banbrytande mode som tillverkas på ett ansvarsfullt sätt. Vi vet att vi fortfarande har mycket att göra när det gäller hållbarhet, men enligt oss är det verkligen framtiden för H&M – att arbeta tillsammans med andra organisationer och intressenter för att skapa meningsfull och positiv förändring för branschen.
Kollektionen släpps den 9 november.
Foto: H&M