Lydia Blakeley målar säsongens hetaste modeprint
Brittiska konstnären Lydia Blakeley målar scener ur populärkulturen där hon kastar sin kreativa blick på allt från priseblönta pudlar till kattmemes. Efter att ha tagit en kandidatexamen i konst vid MFA Goldsmith i London förra året har hon hunnit med en rad soloutställningar över hela Storbritannien. Nu präglar hennes målningar delar av Acne Studios höstkollektion.
– Samarbetet med Acne Studios är definitivt den största höjdpunkten i min karriär hittills. Det har varit en helt fantastisk och intressant upplevelse. Jag har sån respekt för varumärket och för hur de har förvandlat mina målningar, berättar Lydia från sitt hem i nordöstra England.
Vad är ditt förhållande till mode?
– Jag älskar mode, men jag är inte moderiktig. Jag tror att modevärlden alltid har haft inflytande på mig. När jag växte upp brukade jag köpa modetidningar och riva ut de sidor som intresserade mig. Jag arbetade i klädbutik innan jag började på konstskola. Jag tror att det finns en grundläggande symbios mellan mode- och konstvärlden.
Speglar ditt arbete din stil?
– De är motsatser. Jag är sport-goth i mörka färger. Mitt arbete är färgstarkt, allt är pastellfärgat i vad som kan uppfattas som feminina målningar.
Lydias motiv pryder bland annat en sjal och en kappa I Acne Studios höstkollektion:
När är du som mest kreativ?
– Främst i studion, där jag har allt jag behöver för att vara produktiv. Jag försökte arbeta hemifrån under nedstängningen i år och tyckte att det var så svårt, trots att jag gjorde mitt bästa. Jag fick färg överallt och lukten av oljefärg kan vara överväldigande i ett litet hem. Det är en riktig lyx att ha en studio att arbeta i. Att ha en destination att gå till varje dag hjälper mig också att fokusera. Det är en fördel att ha en miljö där jag kan fördjupa mig helt i måleriet.
Vad är viktigast för dig som konstnär?
– Jag tror att jag har ett unikt visuellt språk. Ämnena jag behandlar kan variera, men jag strävar alltid efter att skapa något som människor kan se att det är jag som ligger bakom. Det finns många konstnärer, klassiska och samtida, som är jätteduktiga och även om jag kan påverkas av deras verk, är jag alltid medveten om att inte försöka vara dem. Samtidigt tror jag inte att en signaturstil kan tvingas fram, det är något som utvecklas långsamt genom praktisk kunskap och konsekvent övning. Jag tycker också att det är viktigt att som konstnär låta det visuella språket utvecklas på oväntade sätt.
Sparar du allt du skapar?
– Inte alltid, det är terapeutiskt att släppa ifrån sig saker. Jag behåller dock en del av de verk som jag uppfattar som misslyckade. Det är viktigt att lära av dem och ha en påminnelse om vad som inte har fungerat. Jag har också börjat samla på mina egna målningar, eftersom jag verkligen saknar några verk som jag har gjort tidigare och som nu finns i privata samlingar.
Foto: Lydia Blakeley, Acne Studios.
LÄS MER:
ELLE stylar: shoppingtipsen som fixar en snygg och bekväm hemmastil