Pär Engsheden tanke bakom Sara Danius Nobelklänningar
Modeskaparen Pär Engsheden är kanske mest känd som kreatören bakom kronprinsessan Victorias hyllade brudklänning. Men visste du att han även signerat Svenska Akademiens ständiga sekreterare Sara Danius uppmärksammade Nobelklänningar de senaste tre åren? En svart sidengazarkreation med röda gummi- rosor, en grön med frodigt bladverk och en crèmevit med svarta, kristallblänkande blommor. Alla lika betagande, och uppseendeväckande.
Under modeutställningen Couturens hemligheter på Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm finns alla tre klänningarna på plats.
– De är skapade som en trilogi, alla med litterär inspiration. Den första bygger på Marcel Proust, den andra på Honoré de Balzac och den tredje på Virginia Woolf, säger Pär Engsheden, en av utställningens två creative directors.
Se Sara Danius Nobelklänningar
Förutom Sara Danius spektakulära klänningar finns även ett par av Pär Engshedens kungliga kreationer på plats. Kronprinsessan Victorias magnifika, knallröda Nobelklänning från 2014 och en av prinsessan Madeleines eleganta dräkter.
– Det är visserligen fokus på aftonplagg i utställningen, men vi ville också visa att couture lika gärna kan bäras på dagen, säger han.
Enligt Pär Engsheden är couture en beteckning som i dag ofta används lite slarvigt, framför allt om lyxiga aftonklänningar. Den här utställningen ska visa vad begreppet egentligen står för – och avslöja hur det faktiskt går till att låta sy upp ett plagg.
– Till skillnad från konfektion handlar couture inte om plagg för en standardiserad kropp. Vi har valt att lyfta fram hantverket bakom det måttsydda plagget, men vi vill framför allt sätta fokus på designen. Det som skiljer ett coutureplagg från ett ateljésytt är att det är formgivet av en designer – i mitt fall ofta i nära samarbete med beställaren, säger Pär Engsheden.
Han har sett ett ökande intresse för specialbeställningar sedan mitten av 90-talet.
– Dels finns det ett större intresse för hantverk generellt i dag, dels ett större intresse för kläder. I och med att de stora lyxmodehusen numera ofta skapar konfektion som tangerar couture, både i teknik och pris, är steget till det handsydda heller inte längre lika långt.
I utställningen finns samtida kreationer av modeskapare som Ida Sjöstedt och Bea Szenfeld, nya Parisdesigner som Stéphane Rolland och Alexis Mabille samt modehus som Louis Vuitton. Samt historiska plagg, bland annat av Cristóbal Balenciaga från haute coturens guldålder på 50-talet och svenska modehuset Augusta Lundin från förra sekelskiftet. Dessutom har elva studenter på Beckmans Designhögskola tolkat couturens framtid.
– Roligt men något överraskande är att nästan hälften av klassen har valt att skapa herrplagg! Traditionellt sett har couture handlat om damplagg, men i framtiden kommer, som det verkar, även män att bära couture.
Foto: Carl Bengtsson