Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

Så visar modebranschen sitt stöd till Ukraina

03 mar, 2022
AvRedaktionen ELLE
Modebranschens stöd för Ukraina
Donationer, stöd till flyktingar och pausad försäljning i Ryssland – såväl svenska som internationella modeaktörer visar nu sitt stöd för Ukraina.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Torsdagen den 24 februari 2022 nåddes världen av den fruktansvärda och ofattbara nyheten att Ryssland har invaderat Ukraina. Katastrofen var ett faktum. Samtidigt, bara några timmar bort, pågick Milano Fashion Week. Ett banalt evenemang i sammanhanget, som givetvis skuggades av den pågående krisen.

Armani och Balenciaga först ut att fördöma invasionen

På söndagen, tre dagar senare, blev Giorgio Armani den första designern under den italienska modeveckan att använda sin visning för att lyfta och fördöma den ryska invasionen. Genom att visa upp sin kollektion under tystnad ville modehuset visa sitt stöd för det Ukrainska folket.

En vecka efter invasionens start har nu många stora modeaktörer – såväl svenska som internationella – visat sin solidaritet med Ukraina och för varje dag som går ansluter sig fler och fler i ledet.

Armani visade upp sin kollektion under tystnad under Milano Fashion Week för att lyfta kriget i Ukraina.
Armani visade upp sin kollektion under tystnad under Milano Fashion Week för att lyfta kriget i Ukraina.

Balenciaga var tidiga med att donera pengar till FN:s World Food Programme och inför modehusets visning under Paris Fashion Week på söndag, har de valt att använda sina plattformar för att rapportera om och vidarebefordra informationen om Ukraina, samt uppmana till privata donationer.

Annons

Svenska och internationella märken ger stöd

Under onsdagskvällen offentliggjorde H&M sitt beslut att tillfälligt stoppa försäljningen i Ryssland. Detsamma gäller bland annat danska Ganni, Nanushka och Asos. Burberry stoppar leveransen av varor till landet.

Vidare donerar olika aktörer i modebranchen såväl pengar som kläder och andra förnödenheter till de drabbade i Ukraina.

Acne studios, som visade på onsdagen under Paris modevecka, donerar pengar till UNHCR och UNICEF och pausat sina verksamheter i Ryssland.

Kering group (där bland annat Gucci, Balenciaga, Saint Laurent, Bottega Veneta och Alexander McQueen ingår) liksom LVMH (med bland annat Louis Vuitton, Loewe, Dior och Givenchy) har båda gått ut med att de donerar pengar. Detsamma gäller OTB Group (vilka äger märken som Maison Margiela och Diesel).

Chanel meddelande under torsdagen på Instagram att de donerar två miljoner euro till Care och UNHCR. Camera Nazionale della Moda Italiana (italienska fashion council, alltså de som anordnar Milan Fashion Week) har startat en insamling där bland annat modehuset Valentino har valt att ansluta. Cecilie Bahnsen har tillsammans med andra danska märken gått ihop med Copenhagen Fashion Week och gjort detsamma. Jacquemus är ytterligare ett exempel.

Öppet brev till modebranschen

TsUM Kyiv, ett varuhus i den ukrainska huvudstaden, har stängt ner och uppmanat modeindustrin att sluta handla med Ryssland och Londonbaserade tidningen 1Granary, vars chefredaktör Olya Kuryshchuk är ukrainsk, publicerade i tisdags ett öppet brev där man bad "modeföretag och deras ledare att stå upp med Ukraina och fördöma Rysslands invasion". Båda initiativen har varit med och bidragit till att flera modeaktörer har agerat.

Så kan du hjälpa

Just nu kraftsamlar hjälporganisationer som Röda korset, Unicef och SOS Barnbyar för att kunna bistå Ukraina med hjälp. Nämnda organisationer befinner sig på plats i Ukraina och förbereder sig för att hjälpa till i landet och även i grannländerna. Läs mer här om vad du kan göra för att hjälpa de krigsdrabbade på plats.

TV: Så kan du hjälpa Ukrainas befolkning

Rysslands invasion av Ukraina – så kan du hjälpa tillBrand logo
Rysslands invasion av Ukraina – så kan du hjälpa till

Foto: Imaxtree

Annons