Hunkydory: ”Ansvarsfullt mode med en cool och avslappnad stil”
– Jag är norrländska som tidigt lämnade Sverige för Paris modevärld. Studerade vid Esmod. Gick lärling på stora modehus som Nina Ricci och Givenchy, under ledning av Alexander McQueen. Min första riktiga anställning var hos Facyal Amor på det – under dessa år – kända varumärket Plein Sud. Blev kvar i Paris i 12-års tid innan jag återvände hem. Efter många års erfarenhet hos flera av våra stora svenska varumärken blev jag erbjuden rollen som chefsdesigner för Hunkydory. Ett varumärke som jag genom åren följt, burit och vars stil jag alltid älskat. Det är med stor ödmjukhet och respekt för det som grundarna har skapat, som jag tagit mig an denna roll. Att leda det kreativa arbetet för detta unika svenska varumärke. Den första kollektionen släpps i augusti nu i år, berättar Charlotte Simonsbacka.
ELLE <3 Hunkydory
Vad är din och Hunkydorys vision?
– Hunkydory är ett starkt varumärke som bara känns mer och mer rätt i tiden utifrån stort fokus på ikoniska plagg. Vi har gjort en ny take på kollektionen men behåller väldigt mycket av Hunkydorys tydliga och starka identitet, stil och DNA. Stilen, känslan, de fina materialen liksom designen har legat bakom varumärkets framgång och detta vill vi förvalta. Vi vill att en Hunkydory-produkt förutom att vara väldigt fin och hållbart producerad, även ska bli en sådan favoritprodukt man har kvar i garderoben säsong efter säsong. Det är en ambition med varumärket och något som genomsyrar allt arbete.
Vad står Hunkydory för?
– Vi tror på ansvarsfullt mode som varar, vilket är något vi alltid kommer sträva efter att bidra med. Exklusiva kvalitetsplagg med en cool och avslappnad stil som är producerade på ett ansvarsfullt sätt.
Vad inspireras du av?
– Ikoniska plagg man alltid vill bära om och om igen. Trenchen, skinnjackan, de blå utsvängda jeansen, skjortan och den perfekta t-shirt modellen. Klassiker som man bara kan slänga på sig och som får en att känna sig sådär avslappnat cool vart man än är på väg. Den franska naturliga, chica känslan. En enkelhet i sitt sätt att klä sig. Serge Gainsbourg, Jane Birkin och deras dotter Charlotte inspirerar mig alla tre, på olika vis. The Rolling Stones och Anita Pallenberg. Musiker och deras musor.
Vilken film, album eller artist ger dig inspiration under tider som detta?
– Den franska stilikonen Lou Doillons 70’s rock chica stil och musik inspirerar mig. Ett av hennes tidigare album, Places lyssnar jag ofta på när jag sitter och skissar. I filmvärlden är en av mina favoriter, ända sedan den släpptes år 2000, Almost Famous. En film som lägger ett drömskimmer över hela 70-talets rock’n’roll-liv med många inspirerande ikoniska looks på en ung Kate Hudson.
Första ordet som associeras med Hunkydory?
– Cool och avslappnad men med stil. Ett bra uttryck för det är effortlessly chic.
Vad är svenskt mode för dig?
– Svensk modedesign är unik och står i förgrunden med sin tidlösa estetik.
Vad bidrar ni med till svenskt mode?
– Ett unikt uttryck. En egen silhuett. En avslappnad, cool, army, rock’n’roll-influerad känsla med stil.
Vilka är dina favoritplagg från den kommande höstkollektionen?
1.De blå utsvängda jeansen
En personlig stor favorit som aldrig går ur tiden. Den ikoniska modellen med den perfekta blå tvätten.
2. Jersey tank top-modellen
En Hunkydory-klassiker. Alltid lite oversized för mig personligen. Det perfekta coola basplagget.
Håll utkik på Hunkydorys hemsida eller via Hunkydorys Instragram för uppdatering kring när nya kollektionen släpps!
LÄS MER:
ELLE <3 svenskt mode – nu hyller vi våra svenska modeskapare
Catarina Midby leder svenskt mode genom pandemin
Här är vårens hetaste modetrender – enligt våra svenska modemärken