Mitt i prick när Yayoi Kusama möter Louis Vuitton
Mitt i prick skulle man kunna beskriva kollektionen som släpps i två delar, en i januari och en i mars. Och det pricksäkra paret Kusama och Vuitton har samarbetat tidigare, redan 2012 satte konstnären sin första prick på en av väskhusets koffertar. Kusama som känns igen på sin flickiga look med illröd peruk och handplockade klänningar som matchar hennes kreationer har klippkort på världens mest kända museer. Hennes installationer är oftast översållade av prickar, organiska vågmönster och spegeleffekter som tar med betraktaren på en svindlande och sinnesvidgande resa. Denna gång har Kusama fått fritt spelrum för sina konstnärliga idéer på både dam- och herrplagg, väskor, skor, solglasögon och dofter.
För att förstå Kusamas besatthet av prickar måste vi vrida tillbaka klockan till hennes barndom. Hon föddes 1929 i Nagano och led redan som barn av hallucinationer. 10 år gammal satt hon en dag och stirrade på en rödblommig köksduk så länge att mönstret tycktes graveras på hennes näthinna. Hon såg mönstret på taket, väggarna … till och med på sin egen kropp. Blommorna exploderade som röda prickar – och sedan dess har de varit hennes konstnärliga signum. Konst blev hennes sätt att hantera sin psykiska ohälsa. När hon var 28 år flyttade Kusama till USA för att pröva lyckan. Hon blev omtalad för sina uppseendeväckande performance-utställningar med budskap om sexuell frigörelse och anti-våld. Eftersom hon alltid sytt sina egna kläder föll det sig naturligt att också starta ett eget klädmärke. Kusama fashion lanserades med ett kaxigt pressmeddelande: ”Varför se ut som alla andra? Skit i etablissemanget! Har du ingen personlighet? Uttryck det!”
– Då var mode och konst två helt olika genrer, men jag gjorde aldrig skillnad på dem. Mode blev för mig ett sätt att utforska nya sfärer, har hon själv sagt.
1973 återvände Kusama till Japan. Hon var utmattad av sina tvångstankar och skrev fyra år senare själv in sig på mentalsjukhus. Där hittade hon lugnet och möjligheten att fokusera fullt ut på sin konst i sin ateljé bara ett stenkast bort. Hennes vilja att sprida sitt konstnärliga budskap är nu, vid 93-års ålder starkare än någonsin. Hon sammanfattar själv samarbetet med Louis Vuitton.
– Jag ser det som en möjlighet att få dela mitt sätt att tänka och min konstnärliga filosofi med alla.
Foto: Corentin Leroux