Young Talent Award-vinnaren Filippa Fuxe: "Det viktiga är att våga misslyckas"
Sedan 2021 har NK i samarbete med Beckmans Designhögskola belönat lovande unga talanger genom NK Young Talent Award. Genom att koppla samman med Association of Swedish Fashion Brands strävar NK inte bara efter att stötta de unga designerna utan även att främja svensk modeutveckling både nationellt och internationellt.
Filippa Fuxe har prisats för sin examenskollektion 'Re:incarnation', som gestaltar återvunnet och biologiskt nedbrytbara materialers egen vandring genom tid och mellan kroppar. Kollektionen framhäver skulpturala former, femininitet samt hur materialet kan porträttera livshistorier och bakgrund.
ELLE fick en pratstund med Filippa om priset och vad som väntar härnäst.
Läs intervjun med Creative Directorn Filippa Fuxe
Hur känns det att ha erhållit priset NK Young Talent Award av Beckmans?
– Det känns väldigt roligt att få ta emot detta pris och jag är tacksam för det här erkännandet.
Filippa har hunnit med mycket under det senaste halvåret, hon har inte bara tagit emot pris! Hon har även jobbat intensivt som Creative Director för det nya varumärket Leoní som lanseras till våren tillsammans med Nathalie Schuterman.
– Leonís första kollektion återspeglar en balans mellan det skulpturala och det anspråkslösa, plagg som har varit igenom en omfattande designprocess men som är okomplicerad att bära. Jag har under mina studier fokuserat på att skapa kläder utifrån specifika koncept och ibland har det varit bärbart och ibland inte. Jag har experimenterat med material som råfibrer och gamla hantverkstekniker inom exempelvis stickning, vissa har funkat bra medan andra inte alls. Det viktiga tror jag är att våga prova saker, att våga misslyckas, det har format mig och det uttryck jag har idag.
– Mitt fokus framöver är att skapa kläder som är användbara till vardags, vilket är något jag faktiskt inte riktigt har jobbat med innan. Det känns spännande att hitta en balans mellan det konceptuella och det intuitiva skapandet, och jag är såklart intresserad av att folk ska bära mina kläder.
Jag ser väldigt mycket fram emot att kunna omvandla allt experimenterade från mina studier till kollektioner för Leoní.
Kan du beskriva den känslan du har nu kring allt som väntar, din vinst, design och rollen som Creative Director?
– Det känns som en utmanande och spännande tid framöver. Jag ser fram emot att utforska nya områden av mitt skapande, samtidigt som jag håller mig trogen till mina kärnvärden som designer.
När det gäller ert varumärke Leoní, kommer vi att få se din känsla för det skulpturala och feminina, eller planerar du att introducera en ny sida av din design?
– Med lanseringen av Leoní har jag skapat en samling som både reflekterar min signaturstil – det skulpturala och feminina – men även introducerar nya element. Inspirationen är hämtad från att delvis ha varit uppväxt i Kalifornien, med silhuetter inspirerade av amerikanska moderna konstnärer som Richard Serra och Isamu Noguchi och kustlinjens varma toner.
– Jag fascineras av både Serras och Noguchis sätt att jobba med modularitet där betraktaren ofta konfronteras med utmaningar i skala, utrymme och orientering som till exempel i Noguchis “Interlocking Sculptures”. Jag har därför i den första kollektionen jobbat mycket med olika stängningsfunktioner på plagg, lås, hyskor och hakar och multipla knappstånd där bäraren själv får välja hur plagget ska sitta på kroppen.
Leoní startas från grunden och Filippa är mitt i processen där hon experimenterar med att hitta varumärkets signatursilhuett. Och Filippa är inte bara aktuell som kreativ chef för Leoní – hon skissar även på kollektioner för Nathalie Schuterman.
– Schuterman är verkligen ett märke som har en stark identitet och är ett hantverk med handgjorda kläder tillverkade i Italien och Skottland. Schuterman är ett av de få varumärkena i Sverige som jobbar med hantverk på det sättet, vilket är något som jag värderar högt. Det är en ynnest att få jobba tillsammans med Nathalie som har en otrolig känsla för material och kärlek till mode för att tillsammans skissa på kommande kollektioner.
Som kreativ chef hos Nathalie Schuterman, kommer kunder fortfarande kunna beställa plagg från Filippa Fuxe?
Ja, precis som innan tar jag mig an projekt ad-hoc när lusten och tiden finns, men jag ser fram emot att projicera mitt skapande på Leoní.
- Foto: Filippa Fuxe & Leoní