Efter Robyn-festivalen – besökare får pengarna tillbaka
Endagsfestivalen Smash Fest x Robyn som gick av stapeln den 17 augusti på Sjöhistoriska blev inte den fest som alla hade hoppats på. I stället beskrevs festivalen som en mardrömsupplevelse med timslånga köer till matstånd och barer, där såväl mat som dryck snabbt tog slut.
Kritiken lät inte vänta på sig. Besvikna besökare vände sig mot hela arrangemanget och flera anmälde det också till Allmänna reklamationsnämnden. Man anmälde dels arrangemanget för falsk marknadsföring eftersom det beskrevs som en ”helhetsupplevelse” med ”fantastisk mat”, medan verkligheten var en annan. Flera besökare hade också känt sig otrygga på området och ansåg att säkerheten inte var tillräckligt bra.
Kritiken mot Robyn-festivalen
Så här lät några av de kritiska rösterna efter festivalen, enligt SVT:
”Utanför låg det drivor med beslagtagna vattenflaskor. Inne på området tog vattnet slut. Om man nu ens fick en chans att köpa det som kommer gratis ur kranen i detta köande.”
”Man fick inte ta med sig mat eller dricka in på området, och man fick inte heller lämna området tillfälligt för att köpa mat. Alla besökare som ville se den artist de betalat för (Robyn) var alltså tvungna att stå upp i flera timmar utan vatten och mat. Om detta är inte är falsk marknadsföring vet jag inte vad falsk marknadsföring är”.
Anmälarna får pengarna tillbaka
Anmälarna fick rätt och nu har arrangören Woah Dad börjat betala tillbaka biljettpengarna till de som har anmält festivalen. Nio av tio som gjort en anmälan till Allmänna Reklamtionsnämnden (ARN) ska hittills ha fått ersättning, uppger bland annat GP.
Woah Dad svarade på kritiken efter festivalen och sa då att de hade inlett en utredning av vad som hade gått fel.
– Vi tar kritiken på fullt allvar. Det är uppenbart saker som vi behöver se över och vi måste få utvärderingen klar så att vi får all fakta på bordet innan vi tar beslut till åtgärder, sa Niklas Lundell på Woah Dad då till SVT.
Foto: TT
Läs mer:
Här är artisterna som besöker Musikhjälpen 2019