Populärt: Sofia Richie Grainge Tv-serier Boktips Krönikor

ELLE möter festival- och konsertarrangören Johanna Beckman

12 maj, 2022
AvSofia Edgren
ELLE möter festival- och konsertarrangören Johanna Beckman
Ett musikintresse som övervinner allt – och ett kontaktnät som löser vilka problem som helst med ett samtal. ELLE möter Johanna Beckman, festival- och konsertarrangör, och pratar jämställdhet, att arbeta inkluderande och om att skapa magiskt speciella musikupplevelser.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
Hit ska du resa sommaren 2022 – enligt ditt stjärnteckenBrand logo
Hit ska du resa sommaren 2022 – enligt ditt stjärntecken

Vad ska du bli när du blir stor? Johanna Beckmans karriär blev just det hon lekte, som barn.

– Musik har varit mitt största intresse sedan jag var liten. Jag gjorde artistlistor och blandband, spelade in Trackslistan på kassett och musikvideor på vhs. Som tonåring gick jag på rejv och skolkade för att vara hemma och se på Mtv. Det är roligt för allt det där älskar jag fortfarande… att lista artister är en av huvudsakerna i det jag sysslar med i mitt jobb, säger Johanna Beckman när vi ses i Slakthusområdet i södra Stockholm.

Johanna Beckmans resa i musikbranschen började för 20 år sedan och har varit hennes största intresse sedan hon var liten

På senare år har det börjat växa fram en kulturscen i de gamla industrikvarteren – med sikte på 2030 är stadens mål ”en urban stadsdel där mat, konst och musik får ta stor plats”. Det sistnämnda är redan rätt väletablerat. Vid sidan av klubb- och musikscener som Slaktkyrkan och Fållan, ligger även konsert- och festivalarrangören FKP Scorpios kontor i området. Här jobbar Johanna Beckman som Senior creative curator and promotor sedan ett år.

Annons

– Min huvudsyssla är att boka artister och arrangera konserter, men jag headhuntades även för mina skills i att utveckla bra upplevelser och nya koncept. Min superkraft ligger i det dramaturgiska; hur man bygger en fet lineup och intressant innehåll. Vi är ett stort team som hjälps åt.

Enligt Johanna själv är hennes superkraft det dramaturgiska; att bygga en fet lineup med intressant innehåll

Johanna Beckmans resa i musikbranschen började för 20 år sedan. Hon har arbetat som manager, bokningsagent och arrangör av legendariska Gagnef-festivalen i Dalarna som hon kallar sin plantskola. Vikten av att skapa en fulländad upplevelse – det som gjorde Gagnef ”så magiskt speciell”, har varit hennes största lärdom. En kunskap hon utvecklat genom sin karriär där hon flera år arbetade som kreativ chef och bokningsansvarig på klubbarna Trädgården/Under Bron och Nobelberget i Stockholm. I dagens roll jobbar hon med framför allt två projekt: Rosendal garden party, en ny festival på Djurgården, som bland annat gästas av Florence + The Machine, The Strokes och Tyler, The creator. Johanna beskriver satsningen som en ”konsertserie och trädgårdsfest i Alice i underlandet-miljö”. Därtill jobbar hon med nya klubbkonceptet Kind people club, på olika platser.

Annons

– Ambitionen är att människor i alla åldrar ska ha kul, dansa och vara snälla mot varandra. På premiären dansade gamla klubbrävar från 90-talets queer- och ravekultur med klubbkids. Snällhet är det nya coola. Det behövs i dessa tider.

Johanna Beckman har bland annat arrangerat den legendariska Gagnef-festivalen i Dalarna

Har du någon teoretisk utbildning i bagaget?

– Jag visste tidigt att jag ville jobba kreativt och upptäckte skolan Kaospiloterna i Danmark efter några års utlandsvistelse. De utbildar kreativa ”outsiders” till sociala entreprenörer med utgångspunkt från deras egna idéer. Andra året åkte klassen till Durban i Sydafrika för att jobba med projekt i olika delar av samhällshierarkin. Min bästa vän och jag jobbade med en kulturorganisation i townshipet Kwa-Mashu där vi fick en djup förståelse för den extremt segregerade och rasistiska samhällsstrukturen som hade sin grund i apartheid. Den lärdomen har jag haft med mig i allt jag gjort efter det. Förståelsen av mitt privilegium som vit och att ständigt jobba för ett inkluderande samhälle för alla. I Sydafrika lärde jag känna artister och promotors från hiphopscenen som jag var väldigt inne i då… det ledde till att jag arrangerade en turné med Timbuktu och Looptroop i Sydafrika som slutprojekt på skolan. Det blev min väg in i svenska musikbranschen.

För Johanna Beckman började allt på skolan Kaospiloterna i Danmark

Vad gör en bra promotor?

– Man blir aldrig fullärd, branschen är i ständig förändring… Man behöver hålla sig superuppdaterad hela tiden. Kanske till och med vara lite galen. Att hitta och lyfta fram nytt är definitivt en del av min yrkesroll. Jag läser och letar i tidningar, på sociala medier, spellistor på mässor, festivaler… på konkurrenternas gig…

Annons

Hur viktigt är kontakter och nätverk?

– Allt. Mitt nätverk har jag byggt under lång tid. Jag är extremt social, älskar minglande, socialiserande och att åka runt på festivaler och spelningar. Det är även viktigt att ha ett samhällsintresse och koll på medielandskapet och den övriga kulturvärlden.

Största utmaningen i ditt jobb?

– Den administrativa delen. Min starka sida är inte kontrakt och avtal som det här jobbet kräver vid sidan av det kreativa. Jag upplevde även pandemiutbrottet som extremt utmanande. När allt stängdes ner var det som att hela min identitet suddades ut. Permitteringsstödet blev min räddning. Inte bara ekonomiskt, utan även på ett personligt plan. Det var första gången i mitt vuxna liv som jag fick tid att var lite ledig. Jag lärde mig stressa ner och att sätta tydligare gränser för mig själv. Och pandemin gav mig gröna fingrar, haha.

Var hämtar du kraft?

– Jag är med min son varannan vecka. Han är mitt roder. Och så simmar jag, gärna långt och utomhus med våtdräkt.

För en riktigt bra promoter är kontakter och nätverk A & O

Hur jämställd är musikbranschen idag?

– När jag började fanns det knappt några kvinnliga promotors, bokare eller dj:s. Senaste tio åren har det exploderat. På FKP är kvinnor i majoritet och jag kan inte presentera lineups som inte är 50/50. Den ökade jämställdheten i branschen har givit ett varmare, roligare, mer kreativt klimat. Men eftersom kvinnor generellt haft svårare att komma fram, finns det ännu inte lika många stora kvinnliga artister. Att Laleh är första svenska kvinnan som fyller Ullevi säger en del. Det är under förändring, men kräver ett konstant, aktivt arbete.

Annons

Har Metoo-upproret påverkat förändringen?

– Definitivt. Somliga förlorade sina jobb. Beteenden jag sett hos manliga artister och kollegor funkar inte längre. Allt från generellt motstånd mot att släppa fram kvinnor till sexuella anspelningar och trakasserier. En gång när jag skulle köra en skandalomsusad dj till hotellet efter spelningen sa han: ”Can you get me some coke, some hookers or come up to my room and suck my dick?”. Jag bara; “No, bye bye”. Branschen har lärt mig att inte ta saker personligt och gjort mig rätt hårdhudad.

Avslutningsvis – din drömbokning?

– Beyoncé, hon är en queen och otrolig live. Men det finns många drömbokningar… Känslan när man får till en sådan är svårslagen.

Johanna Beckmans drömbokning är Beyoncé

FAKTA

Namn: Johanna Beckman.
Ålder: 44 år.
Yrke: Senior creative curator and promotor FKP Scorpio i Stockholm. Gör även musikradioprogrammet Kalejdoskop i P2.
Bakgrund: Treårig utbildning på Kaospiloterna i Danmark. Jobbat flera år som bokningsagent eller manager åt artister som Mapei, Maskinen, Jenny Wilson, Dungen och El Perro Del Mar. Bokningsansvarig Gagnef-festivalen. Kreativ chef och promotor på klubbarna Trädgården/Under Bron och Nobelberget i Stockholm.
Bor: Bredäng i Stockholm.
Familj: Sonen Melvin, 11 år, plus en stor ”vänilj”.
Följ: @johannabeckman

Annons

Johannas fem bästa karriärtips

1. Kunna se potentiella storverk i artister. Ha intuitionen som krävs för att upptäcka framtidens stjärnor. Och vara bra på att förvalta en artists livekarriär och hela tiden bygga framåt.

2. Bygga upp ett nätverk av agenter, media, tekniker, skivbolagsfolk … Men också gatekeepers av bollplank som har koll på det nya. Det här görs inte över en natt. Du ska genom ditt nätverk kunna lösa egentligen vad som helst med ett telefonsamtal, för du kan aldrig veta vilka behov som dyker upp hos en artist.

3. Tänka som en kreatör och vara kreativ. Men också bra på excel och att göra budgetar, det är A och O utöver förmågan att lyfta fram artister.

4. Var beredd att ge allt för musiken. Våga ta risker på intuition.

5. Ha ett slags forever young-approach till livet!

Fem festivaltips

  • Rosendal Garden Party. Stockholm.
  • Garbicz, Polen.
  • The Borderland, Sverige.
  • Roskildefestivalen, Danmark.
  • Amsterdam Dance Event, Holland.

Foto: Felicia Masalla

Annons