Här söker Guldbaggevinnaren till Hannahs och Amandas nya dramaserie – se filmen
Kön ringlade sig lång utanför Scandic Anglais i Stockholm i helgen, där Hannah Widell och Amanda Schulman från Perfect Day Media, tillsammans med Nelly.com, höll i castingen till en helt ny dramaserie.
– Det är otroligt kul att se att intresset var så stort. Jag såg på Instagram att Camilla Läckberg åkte förbi i taxi och filmade kön till Instastories och sa att hon trodde att det var kön till Idol-castingen vilket såklart är jättekul, säger Hannah Widell, vd för Perfect Day Media till ELLE.
Sedan tidigare vet vi att serien görs av Perfect Day Media och Nelly.com och att vi i 48 delar kommer att få följa 25-åriga Nelly och hennes närmaste tjejkompisars liv, drömmar och moderiktiga värld.
LÄS OCKSÅ: NU GÅR HANNAH OCH AMANDA I KARDASHIANS FOTSPÅR
– Om SATC hade producerats idag, så hade det troligen gjorts med en kommersiell aktör som avsändare av innehållet. Nelly.com är en av de starkaste spelarna i Norden inom mode online för unga, utåtriktade tjejer och en perfekt samarbetspartner för det här konceptet, har Hannah Widell sagt om projektet.
Castingen var öppen och det var hundratals unga som hade sökt sig dit för att försöka knipa några av rollerna.
En av alla dessa var Saga Becker, som ju debuterade i Ester Martin Bergsmarks långfilm Nånting måste gå sönder och belönades med en Guldbagge för sin insats.
– Det känns väldigt kul att vi ska få en svensk feministisk version av Girls, slog Saga Becker fast i samband med provspelningen.
Dramaserien, som regisseras av Linnea Roxenheim som skapade ungdomsserien Portkod för SVT, har premiär i vår. Exakt datum är inte satt.
Foto Perfect Day Media, Eric Broms