Recap: Allt om Hannah, Amanda och kosttillskottet Hers
Vi tar det från början. Entreprenörerna Hannah Widell och Amanda Schulman har tillsammans med hälsokostföretaget Better You lanserat ett kosttillskott för kvinnor som heter HERS. Produkten ska hjälpa kvinnor med ”allmän balans, ett stärkt immunförsvar och naturlig skönhet.” I beskrivning av produkten går det att läsa följande:
”Hur låter det med bidrottninggelé som bara drottningen i kupan är fin nog att bruka, bönor som Aztekerna likställde med guld i sina skattkammare eller den finaste delen av ett exklusivt vin? Om du är redo för ett lyxigt kosttillskott baserat på ovanstående är HERS rätt produkt för dig!”
Kritiker har skrikit sig hesa sedan lanseringen, främst av två anledningar:
1. Det finns inga vetenskapliga belägg för att HERS fungerar
Skribenten Sara Martinsson på Politism var en av de första att kritisera produkten. Hon ringde upp Läkemedelsverket och en professor i nutritionsepidemiologi för att få veta mer om innehållet i kapslarna. Hon fick då höra att man inte behöver äta HERS och att det inte heller har gjorts några studier på om tillskottet faktiskt fungerar.
2. Marknadsföringen betraktas av flera som oetisk
Det finns en del regler att förhålla sig till när det kommer till marknadsföring av kosttillskott. Bland annat får man inte påstå att ett kosttillskott gör en friskare, eftersom produkten i så fall skulle klassas som läkemedel och behöva godkännas av läkemedelsverket innan försäljning.
Här är alla turer kring kritiken mot Hanna och Amanda
De som är kritiska mot marknadsföringen av HERS menar att Hannah Widell och Amanda Schulman har lyckats kringgå reglerna genom sina hängivna följare på sociala medier. Hannah och Amanda har nämligen bett sina följare att lägga upp bilder och tagga produkten tillsammans med berättelser om hur de upplever den. På så vis har de inte behövt säga att HERS fungerar – de trogna följarna har gjort det åt dem.
Exempel:
Kritiken har uppmärksammats på flera håll, bland annat av Resumé, Aftonbladet, Breakit, Nöjesguiden och vloggen Matgeek. Den sistnämnde går särskilt hårt åt Widell/Schulman i ett Youtube-klipp där han bland annat säger så här:
”Det är egentligen inte det faktum att den här tabletten är ganska verkningslös, att den är toköverprisad, och att man försöker sälja in den som en skön livsstil för den medvetna kvinnan… Det är inte det som gör mig förbannad. Eller jo, det gör mig lite förbannad. Men det som gör mig mest besviken är […] att det är två erkänt smarta och duktiga personer som har sålt in en jävla skitprodukt. Jag trodde bättre om er!”
Se klippet här:
En annan som har engagerat sig i frågan är Jenny Strömstedt som i en krönika vänder sig emot upprördheten men samtidigt framhåller att lugn och ro och vila förmodligen fungerar bättre än den placebo-effekt som HERS kan ge. I ett blogginlägg ger sig även Sanna Lundell in i debatten och tar upp den hatstorm som kritikerna har fått ta emot av Widell/Schulmans fans på sociala medier. Hon beskriver fansen beteende så här:
”Som sektmedlemmar som försvarar sin sektledare utan kritiskt tänkande över huvudtaget. Extremt obehagligt.”
Hannah och Amanda då? De upprörs också över upprördheten och i ett Instagram-inlägg skriver Amanda Schulman bland annat:
”Kosttillskott för män är det ingen som säger något om, men nu när det finns ett kosttillskott för bara oss kvinnor så ska det såklart hackas på. Inte bara av män, utan också av kvinnor. Som Jenny Strömstedt i krönikan ovan – hon hade såklart kunnat skriva om alla kosttillskott när som helst, men väljer att göra det nu när det kommer ett bara för kvinnor.”
Så. Det var sammanfattningen av den senaste svenska supersnackisen. Förresten, du missade väl inte turerna kring Little Jinder och Camilla Läckberg häromveckan? Det kan du läsa mer om här!