Zoom och mikrovlogs – det här är trendigast på Insta
Vissa använder specifika appar för att planera sitt flöde på Instagram medan andra snarare ser sitt konto som en ofiltrerad dagbok. Hur just ditt konto ser ut bestämmer bara du. Men oavsett om du är en person som lägger stort eller litet fokus på en viss estetik har du förmodligen lagt märke till att trender på sociala medier kommer och går - precis som när det handlar om mode.
Här är trenderna på Instagram hösten 2020:
1. Kraftigt inzoomade detaljbilder
Nu pratar vi alltså inte närbilder tagna med bra kvalitet. Tvärt om. Tänk dig att du börjar med en helkroppsbild tagen på ett par meters avstånd. Denna bild beskär du sedan så mycket att den ser ut som en inzooming. Kanske syns bara din ena ärm på tröjan eller ditt ena ben med en trendig stövel. Kvalitén ska vara något kornig. Det är meningen. Fråga mig inte varför. Är du riktigt hardcore gör du även bilden svartvit.
2. Ett flöde där någon släckt lampan
Den senaste trenden bland svenska modeinfluencers är att publicera bilder där ljusstyrkan är låg. Effekten blir ungefär som att du skulle ha solglasögon på dig när du tittar på flödet. Färgerna är där men de är mättade. Vad som i verkligheten skulle vara en limegrön färg blir istället dov, även om du känner på dig att den poppar mer irl. Är det kanske en fashionspin på estetiken sad girl fall vi ser här, men utan chailatte och Uggs?
3. Mikrovlogs som andas höstmys
Att filma sin dag och sedan klippa ihop den till en kort film med flera snabba sekvenser av höstmys blir allt större på Tiktok. Så kallade mikrovlogs. Och som så ofta sprider sig trenderna apparna emellan. Instagram lanserade dessutom nyligen funktionen reels där du kan ladda upp klipp på 15 sekunder. Vanligt förekommande i mikrovlogsen är närbilder på kaffe i kopp, korta klipp från hudvårdsrutin, närbild på att du tänder ljus, dig själv i hissens spegel, närbild på sneakers på höstpromenad och korta sekvenser från en middag som lagas. Kanske på ett glas vin som hälls upp.
4. Analoga bilder som skannats in för att publiceras i flödet
Att redigera sina bilder med filter så att de ser analoga ut har varit en trend i flera år. Men det blir allt vanligare att faktiskt fota med en analog kamera på riktigt för att sedan låta dina bilder framkallas och scannas in innan du postar dem på sociala medier. Lightversionen av trenden, för den som inte valt att investera i en analog kamera, är att fota med en klassisk engångskamera.
5. Att skippa caption
Captions kan vara ett helvete. Ska man vara rolig? Ska man skriva något som redan syns på bilden? Ska man bara göra en emoji? Isåfall vilken? Kanske är det här anledningen till att många helt enkelt bara slutat med captions. Eller så är det för att bilden talar för sig själv. Oavsett så postar allt fler innehåll utan element som taggar, hashtags eller captions.
Läs mer:
Här är avatarerna som tar över Instagram
Zara Larsson avslöjar: ”Så mycket tjänar jag på ett Instagraminlägg”