Beautyhistoria – en av världens största skönhetsjättar firar 150 år
Året är 1872 och ett nytt apotek i västerländsk stil öppnar i Tokyostadsdelen Ginza. Bakom disken står Arinobu Fukuhara, 23 år. Hans pappa var doktor i österländsk örtmedicin och efter att själv ha utbildat sig till apotekare och inom västerländsk medicin tjänstgjorde han i den japanska flottan.
Startade ett av våra största skönhetsmärken –Shiseido
Därifrån tog han steget och grundade det som alltså startade som ett apotek: Shiseido. Stavelserna shi-sei-do betyder: resurser, liv och hus. Från starten har företaget arbetat gränsöverskridande mellan österländsk kultur och västerländsk livsstil och i skärningspunkten mellan vetenskap och skönhet – med motpoler som energigivande motor.
Arinobu Fukuhara var en pionjär som ville ta allt det goda i livet och skapa något nytt. I slutet av 1880-talet blev han känd för att introducera en helt ny tandkräm i kakform, som ersatte de pulvervarianter som fanns på den japanska marknaden. Kunderna älskade påfundet – det smakade gott och var praktiskt. Efter framgången sökte Arinobu Fukuhara nya innovationer inom kosmetik och hudvård – och 1897 var den färdig! Shiseidos första hudvårdsprodukt: Eudermine. En lotion som såldes i vacker glasflaska med en rubinröd formula – och som är populär än i dag.
Arinobus son Shinzo Fukuhara, fotograf till yrket, tog över verksamheten 1915. Han satte snabbt sin prägel på företaget bland annat genom att starta den första egna designavdelningen och strax därefter ett galleri i Ginza, som lyfte unga stjärnskott.
Femte största beautymärket i världen
Ett annat engagemang var programmet Miss Shiseido som på 1930-talet gav japanska kvinnor möjlighet att studera och arbeta. Shiseido blev snabbt ett populärt varumärke även globalt och 1957 öppnade de sin första egna internationella butik i Taiwan, följt av Hawaii, USA, Italien och Frankrike. I dag är de nummer ett inom skönhet i Asien och Japan och det femte största beautymärket i världen, med en global omsättning på 8,3 miljarder euro förra året.
– Jubileet är en milstolpe för vårt företag, där arvet betyder så mycket. Vi firar 150 år av passion, innovation och engagemang kring skönhet. Det här är ett ögonblick för att blicka tillbaka på det vi åstadkommit, med stolthet, men även att blicka framåt för att uppnå vår mission och bygga morgondagens arv, säger Franck Marilly, vd för Shiseidos EMEA Region (Europa, Mellanöstern och Afrika) och Global fragrance division.
Varumärket kännetecknas då och nu av ett djupgående fokus på forskning. I dag finns åtta center för forskning och utveckling runt om i världen, inklusive ett unikt öppet laboratorium i Yokohama. Det huvudsakliga greppet är att arbeta under premissen att huden inte bara är en kroppsdel, utan även det som är hela kroppens kontakt med världen utanför. Därför fokuserar mycket av forskningen på de tre system som kopplas till vår hud: nervsystemet, det vaskulära systemet och immunsystemet.
Beauty med högteknologi och vetenskap hand i hand
– Ända från början har Shiseidos mål varit att erbjuda ett unikt holistiskt förhållningssätt till skönhet, som försöker agera inte bara med det vi ser på hudens yta utan alla inre mekanismer som håller vår hud i form, säger Nathalie Broussard, direktör inom vetenskapskommunikation för EMEA på Shiseido.
Shiseido har spelat en ledande roll i utvecklingen av vissa nyckelingredienser i branschen. I mitten av 1980-talet blev Shiseido det första japanska företaget att producera bioteknisk hyaluronsyra i stor skala, för kosmetisk användning. Och utvecklingen står inte still, tvärtom.
– Genom åren och de många vetenskapliga upptäckterna har Shiseido byggt ett gott rykte om sig i det vetenskapliga fältet och vi är glada att i dag ses som en av de grupper med störst expertis inom kosmetisk innovation, säger Nathalie Broussard.
Det var även forskning som 2014 mynnade ut i det omåttligt populära Ultimune power infusing serum. Det lilla kraftpaketet lanserades som den första kosmetiska formulan att interagera med hudens försvarssystem. I dag säljs en flaska var sjunde sekund, världen över.
– Naturligtvis är forskning om huden väsentlig för att skapa innovation, men det viktigaste är ändå att möta ett behov hos konsumenten, påpekar hon.
Shiseido arbetar enligt en filosofi de kallar dynamic harmony – som låter motsatsförhållanden bli en drivkraft för kreativitet och innovation. Nu blickar Shiseido in i framtiden med nya innovationer och hållbara förpackningar.
Stort fokus på hållbarhet för framtiden
– Vår forskning håller jämna steg med konsumentens behov – alltid med ett öppet perspektiv och nära koppling till omvärlden. Innovationen är inte på bekostnad av hållbarhet, utan tvärtom leds den av respekt för både naturen och människorna. Den handlar om hur vi kan kombinera modernitet och naturlighet, hur vi kan agera på hållbarhet på ett mer globalt sätt och tidigare i utvecklingsprocessen. Den nära relationen mellan de två, till synes motsatta, koncepten innovation och hållbarhet är något som gör Shiseido unikt, säger Franck Marrily.
Om sju år, 2030, är visionen att vara nummer ett i världen – ett företag där skönhet och hälsa, vetenskap och välmående får samspela med fortsatt avstamp i den österländska traditionen och kulturen. Skönhet inifrån och ut. Precis som när Arinobu Fukuhara öppnade dörren till sitt första apotek för 150 år sedan.