Den nya trenden: Transparent skönhet
Skönhetsindustrin står vid ett vägskäl. Det handlar inte längre bara om att förse människor med produkter som ger resultat – allt fler konsumenter är pålästa och nyfikna på innehållet. Vi är medvetna och noggranna med hur vår konsumtion påverkar våra kroppar och miljö, vilket sätter press på skönhetsföretagen att bli mer transparenta. Och för att uppfylla dessa krav öppnar därför många företag nu upp dörrarna och tar nyskapande steg för att skapa mer tydlighet kring hur deras produkter produceras.
Forskning och produktion
För L’Oréal Paris har arbetet med transparens framförallt handlat om att kommunicera ut hur forskning och utvecklingsprocessen går till för att skapa säkra och effektiva produkter. De har också valt att utveckla kommunikationen kring ingrediensernas egenskaper och syften, och tydligare prata om hur de jobbar med hållbarhet.
L’Oréal Paris har länge legat i framkant när det kommer till forskning och utveckling, och har engagerat sig för att utveckla och använda sig av alternativa testmetoder för att skapa en värld utan djurförsök. En av de innovativa metoderna man använder sig av är Episkin, där man utför tester på rekonstruerad hudvävnad för att säkerställa och effektivisera ingredienser och färdiga produkter. I det senaste steget mot en mer transparent kommunikation inom hudvård så har L’Oréal Paris valt att addera sina ”SkinCare commitments” på sina förpackningar – med tre löften som berättar hur de jobbar med sitt produktionsarbete.
L’Oréal Paris tre skönhetslöften – så här går deras arbete till
1.
Tolerans mot hudvårdsprodukter bedöms under dermatologisk kontroll på alla hudtyper.
2.
Effekten dokumenteras av oberoende institut genom kosmetokliniska studier, instrumentella tester eller konsumenters självutvärdering.
3.
L’Oréal Paris åtar sig att utveckla och endast tillämpa alternativa testmetoder för en värld utan djurförsök.