A som i a-list beauty – Kändissminket som tar över branschen
Det som i början ansågs vara en fluga, har nu blivit den nya tidens stora skönhetstrend. ”Celebrity beauty” håller på att erövra beauty-industrin och gör skönhetsjättar som Estée Lauder, Lancôme och YSL Beauty skakiga om benen. För trots att de kultförklarade skönhetsmärkena har både mångårig kunskap och ett brett sortiment, saknas en viktig komponent som kändismärkena naturligt får på köpet – en plattform med miljontals följare och kunder i helt rätt målgrupp.
Kylie Cosmetics sålde slut på 60 sekunder
Kylie Jenner var Kylie Jenner var tidig på bollen. År 2015 startade den då 18-åriga realitystjärnan sitt varumärke Kylie Cosmetics och lanserade tre läppkit. Kiten bestod av en läppenna och ett liquid lipstick i tre nyanser av nude. Och trots att varken läppenna eller flytande läppstift var nytt på marknaden, sålde produkterna slut på 60 sekunder och över en natt kunde Kylie Jenner addera många miljoner in på kontot.
Två år senare tog även systern Kim Kardashian steget in i beautybiz och lanserade KKW Beauty, som inte helt oväntat även det blev en megasuccé. Den första produkten, Crème contour & highlight set, sålde även den slut direkt och resulterade i försäljning på närmare 124 miljoner svenska kronor inom loppet av några timmar.
Kylie Jenner satte kändisbeauty på kartan, men hon var däremot inte först! På 00-talet såg vi hur kändisar som Paris Hilton, Britney Spears och Naomi Campbell producerade parfym efter parfym och redan år 2008 lanserade tatueraren och realitystjärnan Kat Von D ett skönhetsmärke med samma namn. Ett år senare lanserade supermodellen Miranda Kerr sitt märke Kora Organics. Victoria Beckham, Drew Barrymore, Lady Gaga och Rihanna har hakat på och nu senaste har även Selena Gomez bytt scen och lanserat märket Rare Beauty.
Bianca Ingrossos skönhetsmärke är störst i Sverige
I Sveriges ser vi hur influencers som Rebecca Stella, Therese Lindgren och Ida Warg tar marknaden med storm. Här var Isabella Löwengrip först ut med märket Löwengrip som lanserades 2012. Åtta år senare såldes märket till skönhetsdistributören Dermanordic för (vad som sägs) ha hamnat på en siffra runt 50 miljoner svenska kronor.
Störst i Sverige är däremot Bianca Ingrosso med sitt Caia Cosmetics som bokstavligen fick internet att braka. Hemsidan kraschade bara 30 sekunder och några timmar senare hade märket sålt över 150 000 produkter. Inte nog med det! Inför återlanseringen av ansiktspaletten Classy stod över 23 000 (!) personer på väntelistan. I juli 2020 såldes halva Caia Cosmetics för vad man tror är över 200 miljoner kronor. Bianca som ägde 29 procent av bolaget ska då ha fått loss över 70 miljoner kronor vid försäljningen.
Härmade Bianca Ingrosso Kylie Jenner?
Vid lansering fick Bianca Ingrosso ta emot en del kritik för att ha efterapat Kylie Cosmetics, både i form av produkter och paketering. Och visst finns det en del likheter mellan många influencer- och kändismärken. Stilrena förpackningar i ljusa toner tillsammans med tydliga typsnitt gör produkterna både eleganta och estetiskt tilltalande för många.
En lyckad framgångssaga stavas: Följare. Den gigantiska plattform som huvudpersonerna har leder till miljontals köpsugna kunder. Dessutom når kändismärkena även en yngre målgrupp, något som traditionella företag får kämpa mer med. Gör man dessutom som Therése Lindgren, en av Sveriges största influencer på både Youtube och Instagram, och involverar sina följare i allt från paketering och val av produkter till namn och doft, skapar märket en direktkontakt till kunderna.
Både A-list kändisarna och influencerjättarna total kontroll över marknadsföring och kan framförallt använda sig själva i sin reklam. Det är inte ovanligt att det hintas om en ny produkt i flera veckor innan lanseringen, vilket skapar både hype, nyfikenhet och ha-begär. När Kylie Jenner tog bort alla bilder på Kylie Cosmetics Instagram för att i stället lägga upp en bild med texten ”something is coming”, blev hela världen eld och lågor och när det nu ryktas om att Harry Styles har registrerat ett skönhetsmärke Pleased as Holdings Limited strömmar kommentarerna in. Vi tycks helt enkelt inte få nog av skönhetsprodukten signerade kändiseliten.
Celebtirybeauty genom åren
2008: Kat von D Beauty
Makeupmärket Kat Von D sålde företaget till Kendo som fortsätter att hålla skönhetsmärket levande under ett nytt namn, KVD Vegan Beauty.
2009: Kora Organics
Modellen Miranda Kerr som fokuserar på naturlig hudvård säljer sina produkter i över 25 länder.
2012: Löwengrip
Isabella är Löwengrips co-founder men är inte längre involverad i Löwengrips arbete, men är fortsatt ambassadör för företaget.
2013: Huda Beauty
Influencern Huda Kattans företag blev 2018 värderat till en miljard… dollar!
2015: Kylie Cosmetics
Företagets hemsida och instagram ligger just nu nere med texten ”Something is coming”. Ulta, som är en återförsäljare rear också ut alla produkter.
2016: Hickap
Svenska influencern Wilma Holmqvist har både veganska sminkborstar och hudvård.
2017: Fenty Beauty by Rihanna
Rihannas märke sägs vara värderat till 3 miljarder dollar!
2017: KKW Beauty
KKW håller sig ständigt aktuella genom att lansera nya kollektioner i limiterad upplaga flera gånger om året.
2018: Caia Cosmetics
Produkterna säljs enbart genom företagets hemsida vilket gör att Caia Cosmetics slipper mellanhänder och extra kostnader. I juli 2020 såldes halva Caia Cosmetics för vad man tror är över 200 miljoner kronor. Bianca som då ägde 29 procent av bolaget sägs ska ha fått loss över 70 miljoner kronor vid försäljningen.
2018: IdaWarg Beauty
Veganska och svensktillverkade hår- och kroppsvårdsprodukter. Omsättning 2020 var 56 miljoner kronor.
2018: Indy Beauty
Vegansk och svensktillverkad makeup, hår- och kropp-, och hudvård. Thérese använder sig av sina följare vid framtagning av nya produkter och många produkter får dessutom namn efter Therése följare. Produkterna är certifierade av Djurens Rätt.
2019: Victoria Beckham
Victoria Beckham har också teamat ihop med Augustinus Bader och skapat lyxiga hudvårdsprodukter.
2019: Rebecca Stella Beauty
När Rebecca Stella nylanserade sitt företag 2019 sägs det att det såldes produkter för över en miljon kronor det första dygnet. Året efter anslöt sig Rebecca Stella Beauty till matleverantören Foodora som lovar hemkörning inom en timme.
2019: Haus Laboratories
2012 och 2014 släppte Lady Gaga två parfymer via Haus Laboratories och Coty Inc. Men den veganska makeupen kom först 2019.
2020: Rare Beauty
Makeup och fokuserar på psykisk ohälsa genom att samla in perngar för varje såld produkt. Kom till Sverige i juli 2021.
Produkter med maxad stjärnglans
Brun utan sol, Self-tanning mousse – Ida Warg Beauty
Storsäljande brun utan sol som snabbt klättrat upp på topplistorna. Härlig konsistens, lätt att få jämn och håller länge! En perfekt vän när spirorna snabbt behöver få en solkysst ton och plånboken ekar tomt.
ANNONS Self-tanning mousse finns att köpa här.
Ansiktsmask, Peeling mask – Rebecca Stella Beauty
Ansiktsmask med AHA- och BHA-syra. Masken är lätt parfymerad, verkar på bara tre minuter och ger en fin lyster till huden.
ANNONS Peeling mask finns att köpa här.
Deodorant, Count On Me Deodorant – Löwengrip
Bästsäljande deodorant som är vegansk och cruelty free. Håller svettiga droppar borta, samtidigt som den återfuktar armhålorna blev bland annat shea.
ANNONS Count On Me Deodorant finns att köpa här.
Ansiktskräm, Turmeric Glow Moisturizer – Kora Organic
Återfuktande ansiktskräm som ger lätt lyster men ordentligt med fukt. Innehåller bland annat ekologisk gurkmeja, mikroalger och nyponfröolja. Finns även att köpa som refil.
ANNONS Turmeric glow moisturizer finns att köpa här.
Läppglans, Kiss & Tell! Matte Liquid Lipstick – Indy Beauty
Välpigmenterat läppstift med matt finish som, tillskillnad från många andra produkter inom samma kategori, inte känns på läpparna eller ger ett fnasigt resultat.
ANNONS Kiss & Tell! Matte Liquid Lipstick finns att köpa här.
Foundation med lyster, Glowish Multi Dew Tinted Moisturizer – Huda Beauty
Krämig skin tint som trots sin konsistens ger ett skirt resultat och naturligt resultat med fantastiskt glow. Jämnar ut skavanker och täcker rodnad och trollar fram en fantastisk glöd som får huden att stråla.
ANNONS Glowish Multi Dew Tinted Moisturizer finns att köpa här.
Rouge, Cheeks Out Freestyle Cream Blush – Fenty Beauty by Rihanna
I den lilla, nätta dosan gömmer sig fantastiska pigment och en lättarbetad kräm som smälter likt smör i solsken i kontakt med huden. Ansiktet får genast en piggare look och kinderna poppar elegant.
ANNONS Cheeks Out Freestyle Cream Blush finns att köpa här.
Lystergivande primer, Honey Glow Priming Moisturizer – Hickap
En vegansk multiprodukt som kan användas som dagcrème, primer – eller tillsammans med foundation för den som vill liva upp ansiktet med lätt lyster. Basen glider på lekande lätt, ansiktet känns återfuktat hela dagen och makeup håller bättre.
ANNONS Honey glow priming moisturizer finns att köpa här.
Läppglans, Lip Soufflé Matte Lip Cream – Rare Beauty
Underbart flytande läppstift med ett semimatt resultat. Konsistensen är härligt vispad likt ett fluffigt moln och läppstiftet glider på fantastiskt på läpparna.
ANNONS Lip Soufflé Matte Lip Cream finns att köpa här.
Foto: TT, Ellen Waldton