Cola med kaffesmak och 8 andra innovationer som floppade totalt
Enligt innovationsforskaren Samuel West blir 90 procent av alla innovationer misslyckade, men när han försökte hitta exemplar av dessa misslyckanden märkte han att det var svårt.
– Så jag började leta efter dem. Det är ju genom misslyckanden vi lär oss, misslyckanden är så mycket mer intressanta än innovationer som blir lyckade, säger han till tv4.
När han hade fått ihop en gedigen samling floppar bestämde han sig för att öppna ett museum. Museum of Failures öppnar i Helsingborg i juni, och redan ett par månader innan öppning har det blivit en världssnackis. Samuel West har bland annat varit med i Skavlan och intervjuats av såväl Washington Post som CNN och Business Insider. Hans museum har till och med blivit omnämnt i Late Night with Seth Myers:
9 innovationer från Museum of Failure:
1. Nokia N-gage
Speltelefonen som kunde ha blivit en succé, men: för att byta spel var du tvungen att ta isär hela telefonen, och så fanns det ju knappt några spel till den heller. För det tredje: för att använda den som telefon skulle man hålla den på tvären – alltså med den smala sidan mot örat. Det sistnämnda ledde till att telefonen fick öknamnet ”Taco-telefonen”.
2. Plastcykeln Itera
En svensk innovation från 1982 – med en ram av kompositplast. Itera lanserade cykeln som en evighetsmaskin – ”rostar aldrig och är oförstörbar”. Men. Den var inte oförstörbar. Den 18 kg tunga cykelns plastram tålde inte hur mycket vikt som helst och var för instabil.
Dessutom sändes ett reportage i Aktuellt där man påstod att trafikljusen inte slog om för Iteran eftersom den inte var i metall. Enligt Samuel West var floppen ett sådant faktum att cyklarna brändes på bål och grävdes ned.
3. Coca cola BläK
Med sin Coca cola med kaffesmak ville läskföretaget satsa på en ny målgrupp: smarta och sofistikerade konsumenter över 30 år. Drycken tog två år att utveckla, men det fanns ett problem: ingen tyckte om smaken.
4. Harley Davidson Perfume
Übertuffa motorcykel-märket Harley Davidson bestämde sig någon gång i mitten av 90-talet för att lansera en parfym. Den fick namnet Hot Road och doften skulle definieras av trä- och tobakstoner. Lanseringen landade inte väl hos de annars trogna macho-kunderna, de tyckte bland annat att gränsen hade passerats för hur mycket man kan kapitalisera på ett märke, och dessutom var inte produkten tillräckligt maskulin.
– Sedan luktar den kiss också. Och det är inte bra, säger Samuel West till tv4.
5. Colgate Lasagne
På 1980-talet lanserade Colgate en rad frysta maträtter och uppmuntrade kunderna att borsta tänderna med Colgate tandkräm efter middagen. Yes. Det blev aldrig en hit.
6. Rejuvenique facial mask
Elektriska chocker i ansiktet, någon? Inte? Lägg därtill att produkten aldrig säkerhetstestades och att den enligt recensioner kändes som ett gäng arga myror som biter en i ansiktet. Och är den förresten inte skrämmande lik mördaren i Fredagen den 13:e?
7. Twitter Peek
En manick – bara för Twitter. Men då borde den vara bättre än alla Twitter-appar i världen? Nej. Det går nämligen bara att läsa de första två-tre orden av varje tweet eftersom raderna är för korta. Det går sedan att läsa hela tweeten, med lite pill. Men det är plågsamt krångligt – och segt. Twitter Peek lanserades så sent som 2009 och tog sig snabbt in på CNN:s lista över årets 10 sämsta teknik-prylar. Gizmondo gick ännu längre och listade den som en av decenniets 50 sämsta teknik-prylar.
8. CueCat
Föreställ dig följande: du läser en tidning och blir tipsad om en sajt. Vad gör du då? Jo, du pluggar in din CueCat i datorn och scannar artikeln för att komma till sajten. Eller så skriver du bara in URL-adressen. Vilket som.
9. Bic for Her
Så kom till slut en penna som även kvinnor kan använda. Kulspetspennorna Bic for Her var pyntade med rosa och lila blommönster, förstås. Jag behöver väl knappast nämna att Bic blev rejält hånade av medier världen över efter lanseringen 2011? Ja, 2011.
Men som tur är görs det även en hel del bra prylar, här kan du läsa om 39 av förra årets bästa gadgets!