H&M: "Vår plastpåseförbrukning har minskat med 58 procent"
Den 1 juni 2017 lanserades initiativet One Bag Habit gemensamt av H&M, KappAhl och Lindex. Initiativet startades med syftet att minska förbrukningen av plastpåsar och dessutom öka konsumenters medvetenhet om påsars negativa miljöpåverkan. Ett år efter att initiativet startades, har påsförbrukningen i svenska H&M-butiker minskat med 58 procent. Vid halvårsrapporteringen i december hade förbrukningen minskat med 50 procent.
– Det känns fantastiskt roligt att vi, ett år efter lanseringen, fortsatt kan se en minskad förbrukning av plastpåsar. Vi är väldigt glada och tacksamma att våra kunder är med oss på denna resa. Som en del i att minska nedskräpningen av plast i naturen ytterligare så kommer vi i höst att gå över till papperspåsar, gjorda av 100% återvunna material, säger Felicia Reuterswärd, hållbarhetsansvarig på H&M Sverige.
Med anledning av årsdagen kommer H&M Sverige under juni månad även att erbjuda sina kunder möjligheten att köpa en tygpåse till samma pris som en plastpåse. Syftet med aktiviteten är att uppmuntra kunden till att återanvända samma påse vid flera tillfällen.
Överskottet från H&M Sveriges påsförsäljning går till WaterAids projekt i norra Bangladesh som ser till att skolelever får rent vatten, toaletter och utbildning inom hygien. Donationen sker årligen och i samband med årsdagen av One Bag Habit uppgår den summan till cirka 5,9 miljoner kronor.
Foto IBL
Läs också:
Äntligen! Nu minskar plastpåsarna i Nordsjön
2,5 miljoner färre plastpåsar i naturen efter lagändringen
Plastpåsar är inte längre gratis i butikerna – därför rasar folk över den nya kostnaden
Nu börjar klädjättarna ta betalt för plastpåsar när du shoppar
Så tar svenska klädkedjorna upp kampen mot plastpåsarna