”Det sista kvinnor behöver är komplicerade kläder”
För fyra år sedan tog hon över rodret på Chloé. Med en lika elegant som lekfull design har Clare Waight Keller fått hela världen att vilja bära cape och coola byxkjolar i skinn. ELLE har träffat henne i Paris.
Av Alexandra Link Foto Bruno Werzinski
Clare Waight Keller är känd för att mixa feminin elegans med lekfull tomboy. Hon hämtar gärna inspiration från skoluniformer och designar caper som hela modevärlden vill ha. Eller så ser hon till att skapa trender som byxkjolar i skinn – vidskurna byxor i 7/8- längd – som kopieras världen över. 2011 blev Clare Waight Keller kreativ chef för det franska modehuset Chloé och har sedan dess, med hjälp av just sådan design, styrt märket mot succé.
Tidigare har hon arbetat för Calvin Klein, Ralph Lauren och Gucci, och hon dammade av ulltröjemärket Pringle of Scotland. När hon väntade sitt tredje barn kom samtalet från Chloé – och fyra veckor efter att sonen föddes satt hon på sin nya arbetsplats i Paris. Och det är här ELLE möter henne.
Kreativa spetskläder, casual skinnshorts och coola byxdräkter i denim – plaggen hänger i butikerna och används i sommar. Vad inspirerar dig?
– Den här säsongen har jag arbetat intensivt med långa silhuetter. Men framför allt så står textil med speciell textur, sådan som uppstår när man kombinerar naturliga material med syntetiska, i fokus nu.
Skira klänningar med tunna axelband möter grova jeanslookar. Designen som speglar Chloés signum – föreningen av feminina och maskulina element?
– Ja, det stämmer. Tidigare ansågs Chloé vara ett lite flickigt märke. Den känslan har jag inte alls. För mig handlar det om lätthet, mjuka färger, spets, utsmyckningar – alla traditionellt feminina detaljer, visst. Men om man använder dem rätt och mixar med maskulina inslag blir det coola outfits.
Det feminina ska alltså bara användas i små doser?
– Nej, ingen kvinna ska behöva dölja sin kvinnlighet. Tvärtom.
Hur vill du att kvinnor ska känna sig när de klär sig i Chloé?
– Jag hoppas att de känner sig starka och självständiga. Och att plaggen är enkla att bära. Det sista kvinnor behöver i dag är kläder som komplicerar deras liv.
Du har ju även designat herrkläder. Påverkar det din design i dag?
– Bara i det avseendet att jag arbetar väldigt exakt med snittet. Men verkligt maskulina element syns bara som inslag i mina plagg.
Du kommer från England, vad skiljer fransyskor från brittiskor rent modemässigt?
– Fransyskor har helt enkelt sin egen stil och utvecklar hela tiden sin look. De byter inte från säsong till säsong, utan investerar i favoritplagg som de har med sig livet ut. Det är inte som i England, där en riktig slit-och-släng-kultur råder. Det gör helt enkelt fransyskorna till de mest fashionabla kvinnorna i världen!
Modellapplåder efter vår 15-visningen. Kolla in bildspelet längst ner i artikeln för bilder från visningarna.
Nya Chloédoften Love story släpptes i våras tillsammans med kollektionen. Vilken var din allra första parfym?
– Faktiskt en Chloéparfym! Jag köpte den när jag var tonåring. På den tiden brydde jag mig inte så mycket om själva doften, utan mycket mer om att skapa en speciell image.
Och vilken bild ska den nya doften ge uttryck för?
– Med den nya parfymen vill jag presentera en ny sida av Chloékvinnan. Ledordet var ”för- förelse”. Resultatet blev en doft som i början framstår som blommig men som sedan avancerar till en äkta förförelsekonstnär.
Kolla in bildspelet på Chloés vårvisning: