Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

ELLE intervju: Fotografen Marc Hom om samarbetet med Triumph

01 sep, 2014
AvJohanna Andersson
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
Puff

Underklädesmärket Triumph hyllar ”kvinnors naturligt vackra silhuetter och former” i det nya projekt Arty Sensation. Tillsammans med den danske fotografen Marc Hom (bland annat känd för sina fotografier av Hollywoodstjärnor, toppmodeller och familjen Obama) har de skapat 47 unika porträtt av 20 kvinnor från Danmark, Holland och Frankrike. Porträtten visar Triumphs kollektion Shape Sensation, som lyfter, formar och framhäver kvinnliga former – oavsätt storlek eller ålder. Bilderna, som fotograferades i Paris, kommer att ställas ut i utvalda varuhus under september månad och syns i samtliga av Triumphs butiker under hösten.

Annons

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

ELLE har fått en unik möjlighet att intervjua fotografen Marc Hom om samarbetet med Triumph. Vilka är utmaningarna med att fota ”vanliga” kvinnor och hur fångar man ”inre skönhet” på bild? Följ med in bakom kulisserna.

av JOHANNA ANDERSSON

201402_TRIUMPH_DAY_02_ANNE_SOFIE_S1_104_RGB

Porträtten i artikeln är fotade av Marc Hom för Triumph.

 

Vilka är de största skillnaderna och utmaningarna med att jobba med ”vanliga människor”, alltså inte modeller? 

– Den största utmaningen är att få dem att slappna av och därigenom se eleganta ut. Det är stor skillnad mellan någon som har fått sitt foto taget förut och någon som inte har det. Dessutom har vi det faktum att tjejerna från Arty Sensation endast hade på sig underkläder, vilket var en minst sagt annorlunda situation för många av dem. Till en början befann de sig väldigt långt utanför sin komfortzon, innan jag fick dem att känna sig avslappnade och bekväma i situationen.

Annons

Vad var det med Triumphs kampanjidé som fick dig att vilja göra det?

– Det var ett intressant projekt som dessutom var en utmaning för mig i och med att jag skulle jobba med ”vanliga” kvinnor istället för modeller.

Vad hade du för ambitioner med kampanjen?

– Att få ett fint resultat och intressanta bilder som inte bara kvinnorna själva skulle gilla utan även allmänheten. Bilder som jag skulle kunna känna mig stolt över.

Är du nöjd med resultatet?

– Ja, jag är väldigt nöjd med resultatet. Att ha fått följa kvinnorna från det att de först kom in, till att se dem så självsäkra i de färdiga bilderna, trots att de knappt har några kläder på sig, känns fantastiskt.

 

201402_TRIUMPH_DAY_02_EMILIA_S1_017_RGB

 

Vad har varit roligast med att skapa den här kampanjen?

– Kvinnornas reaktioner när de fick se bilderna, det var jätteroligt.

Annons

Hur gör man för att fotografera ”inre skönhet”?

– Skönhet kommer inifrån, men för att du ska kunna se det måste personen känna sig avslappnad och bekväm.

Varför tror du att du är så bra på att fota ”vanliga” människor och kändisar?

– Mitt jobb går ut på att arbeta med människor. För att vara en bra fotograf krävs det verkligen att du är bra på att ta människor och att du kan känna av hur personen framför kameran mår.

Vad är det du tycker om med att jobba med kändisar?

– Det är spännande att spendera dagen tillsammans med en person som har berört dig på något sätt, om det så är genom musik, skådespeleri eller något annat. De är bra på det de gör, och det inspirerar mig till att vara bra på det jag gör.

Vad tycker du är vackrast hos en kvinna?

– Självförtroende. En kvinna som trivs med sig själv är verkligen vacker.

 

201402_TRIUMPH_DAY_02_EMILIA_S1_054_RGB
Annons