ELLEs Cia Jansson om Hedi Slimanes debut för Celine
Dior Homme, Saint Laurent och nu Celine. Hedi gör en Hedi oavsett under vilket varumärke. Det är ungt, det är androgynt, det säljer som smör och enligt alla branschkunniga är det precis det som är planen – att dubbla försäljningen för det LVMH-ägda lyxmodehuset.
Att öka försäljningen görs inte genom att bara sälja kläder, utan genom att sälja väskor, skor och andra mer lättsålda accessoarer. Det har vi bara sett en glimt av än. Den första väskan, Le 16, smyglanserades med hjälp av Lady Gaga redan för någon månad sen. Ur ett businessperspektiv är det egentligen det som är mest intressant. Tänk och jämför med Gucci: det är inte kläderna som i huvudsak säljer stort utan prylarna runt omkring, men kollektionen stakar ut den kreativa visionen.
En unisex herrkollektion
Det som var intressant med den här kollektionen var också helt väntat, att den tar en helt ny riktning från Phoebe Philos väg, att den riktar sig till Gen Z, men också att Hedi lanserar en herrkollektion som är att betrakta som unisex. Vem vill inte äga en slimmad välskräddad kavaj eller kostym med smal blockrandig slips?
Det känns som ett steg på väg från oversize silhuetten, från sportinfluencerna och från sneakers som nu är allmänrådande i modet. Vi hoppar rakt in i ett nygammalt Hediunivers av tydliga 80-talsinfluenser med glammiga glittrande miniklänningar, skarpa kostymer och vassa skor och vem vet vilken väska som dinglar på axeln på Gen Z om ett halvår?
Foto IBL, Imaxtree