Här är modemärkena som stöttar under coronakrisen
VIDEO: SPANA IN DE HETASTE FÄRGTRENDERNA 2020
Ida Sjöstedt skänker pengar till utsatta kvinnor
För kvinnor som lever i utsatta relationer, där jobbet varit en fristad, kan uppmaningen att arbeta hemifrån vara en mardröm. Därför väljer nu Ida Sjöstedt att skänka fem procent av alla intäkter i sin onlinebutik, från och med den 23 mars och under hela april månad, till Roks, Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige. Pengarna går till organisationens arbete för utsatta kvinnor i Sverige.
Indiska och House of Flowers donerar till Läkarmissionen
Just nu slängs miljoner nyskördade blommor varje dag på grund av rådande pandemi. Istället för att blommorna kastas vill Indiska och House of Flowers att fler ska få njuta av dem till förmånliga priser – och samtidigt göra en insats. Från och med den 24 mars kommer du kunna köpa blommor för under 50 kronor utanför Indiskas butiker runt om i Sverige. 50 procent av intäkterna doneras till Läkarmissionens arbete runt om i världen.
AVAVAV donerar till Careggisjukhuset i Florens
AVAVAV uppmanar alla att lägga upp en Instagrampost eller story på vad just du sysselsätter dig med för att hålla humöret uppe i karantän och tagga posten med #amici. Amici betyder vän på italienska, och för varje taggad post skänker modeföretaget 1 euro till stiftelsen Gli Amici del Pronto Soccorso, som drivs av Careggisjukhuset i italienska Florens.
Gemme Collective skänker pengar till WHO
Den svenska uthyrningstjänsten Gemme Collective har valt att skänka 10 kronor för varje ny produkt som laddas upp på deras sajt. Pengarna går till COVID-19 Solidarity Response Fund, som startades den 13 mars av UN Foundation för att stödja Världshälsoorganisationen WHO:s arbete. Insamlade pengar ska bland annat gå till att hjälpa organisationen att spåra och förstå spridningen av coronaviruset och tillgängliggöra skyddsutrustning för sjukvårdspersonal.
Hugo boss tillverkar ansiktsmasker
Hugo Boss har valt att stötta under rådande corona-pandemi genom att dedikera sina produktionslokaler vid huvudkontoret i Metzingen till tillverkning av ansiktsmasker. Under kommande veckor kommer modevarumärket ta fram 180 000 masker, som kan tvättas och återanvändas minst 50 gånger, för att donera dessa till offentlig verksamhet. Maskerna är inte avsedda för klinisk användning men kan användas på andra håll, exempelvis på vårdhem eller inom brandkår och polis.
LÄS MER:
ELLEs influencers om coronasituationen