Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

Stockholms Stadsmission lanserar hållbar sportkollektion

27 feb, 2018
Stockholms Stadsmission lanserar en ny sportinspirerad kollektion med namnet re:sport. Det är varumärket Remake som släpper kollektionen gjord av återvunna material, efter att mängden sport- och träningskläder ökat i textilinsamlingarna.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Att hitta hållbara sportkläder kan vara en utmaning, eftersom träningskläder i dag ofta består av nyproducerad polyester. Nu breddas det hållbara utbudet på marknaden när Stockholms Stadsmissions eget varumärke Remake lanserar den sport- och träningsinspirerade kollektionen re:sport.

Re:sport består av sportinfluerade plagg som är gjorda av återvunna secondhandkläder. I kollektionen finns toppar, kjolar, byxor, kepsar och gympapåsar. Alla produkter är gjorda av återvunna secondhandplagg och textilier, vilket innebär att varje plagg är unikt och tar tillvara på redan existerande material.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Sport- och träningskläder till vardags har länge varit en trend och därför har mängden sportkläder som dyker upp i textilinsamlingarna på Stockholms Stadsmission även ökat.

– Remake har främst jobbat med naturmaterial tidigare, men då vi sett en ökad tillgång av sport- och funktionsplagg i Stockholms Stadsmissions textilinsamling så satsade vi på det här nya konceptet. I och med att polyester som finns i sportkläder kan återvinnas i all oändlighet så går det hand i hand med vår tanke att skapa ett hållbart mode, säger Karin Sterner, designer och verksamhetsledare på Remake, i ett pressmeddelande.

Annons

Plaggen kommer finnas till salu i Remakes egen pop up-butik som öppnar i Hornstullgallerian i Stockholm den 1 mars.

Foto Stockholms Stadsmission

Annons