J.Lindeberg förenar modern design med funktion
– Varumärket startades 1996 av Johan Lindeberg med visionen att skapa ett modernt livsstilsvarumärke, att blanda mode och sport på ett helt nytt sätt, berättar J.Lindebergs vd, Jonas Andersson.
ELLE <3 J.Lindeberg
Vad är er vision?
– Vår vision är att skapa ett varumärke som engagerar. Vi vill inspirera människor till ett aktivt liv där design och funktion förenas i en mix av sport och mode. Vi förbättrar och förfinar ständigt funktionaliteten i våra plagg, letar efter nya smarta lösningar. Designen inspireras av rörelse – att resa, uppleva saker och träffar nya människor och se nya platser. Mixen av dessa två världar ger oss ständigt ny energi.
Vad står ni för?
– Vår logo utgår från J och L för J.Lindeberg. Grafiskt formar den en bro. Vi kallar vår logo The Bridge, den står för mer än att förena sport och mode. Vi förenar olika perspektiv, kulturer, intressen och åldrar och står för ett inkluderande varumärke. Vi tror att världen mer än någonsin behöver sammanhållning och glädje och inte motsättningar och konflikter. Ända sedan Johan startade varumärket har vi försökt förena saker som inte hör ihop enligt konventionerna. Modevisning och golfkläder skulle aldrig fungera. Men det gjorde det ändå och nu 20 år senare fortsätter vi att göra det.
Vad inspireras ni av?
– Vi inspireras av människor omkring oss som har något att säga och som bryter mönster. Vi gillar när det inte är perfekt, det måste finnas en utgångspunkt och en åsikt. Det gäller både oss som människor och varumärken. Vi hittar dessa personer överallt. Det kan vara en entreprenör som Mazdack Rassi som driver Milk Studios i New York, men det kan också vara Sara Bäckbro som är butikschef på vår butik på Biblioteksgatan. De har olika liv, men ett otroligt driv och massor av idéer. Johan Lindeberg inspirerar också, han är inte aktiv i bolaget, men en god vän och inspiratör.
Första ordet som associeras med J.Lindeberg?
– Om vi får bestämma är det The Bridge och allt det står för. Men eftersom vi göra så många olika saker på olika marknader är det väldigt svårt att sätta ett ord för allt… det är både ett problem och en inspiration.
Vad är svenskt mode för er?
– Svenskt mode är fokus på en ganska avskalad design med hållbarhet och moderna värderingar. Vi ser oss inte som svenska i första hand när det gäller minimalistisk design, men vi är mycket stolta över att vara från Sverige och de värderingar vi ser i samhället med jämlikhet, omsorg om andra och en modern progressiv inställning.
Vad bidrar ni med till svenskt mode?
– Vi bidrar med mer färg och form och utmaningar av konventioner. Vi finns representerade över hela världen och ibland tar vi Sverige ut i världen, ibland ger det oss möjligheten att prova saker i våra butiker som inte alls är så typiskt svenska. Vi försöker att hitta nya vägar framåt hela tiden. Det fungerar inte alltid, men vi slutar inte försöka.
Vilka är din favoritplagg från senaste kollektionen?
1. Vår beige långa trenchcoat med fina detaljer
2. ”Delano”-kavaj i rutigt
3. Matchande shorts eller byxa till Delano-kavajen
LÄS MER:
Catarina Midby leder svenskt mode genom pandemin
Här är vårens hetaste modetrender – enligt våra svenska modemärken