Baguettväskan är trendig igen – nu släpper Fendi en ny kollektion
Baguettväskan – så började det
Början av 2000-talet var it-väskans stora glansperiod och modehusen insåg att väskor var ett viktigt verktyg för att höja sitt varumärke och tjäna pengar. Det italienska modehuset Fendi var först ut och lanserade baguetteväskan 1997 och the resten är historia, som man säger.
Blev trendig med Sex and the city
Den fick sin ”claim to fame” med hjälp av tv-serier som Sex and city, där Carrie, Samantha, Charlotte och Miranda alla hade en piffig liten baguetteväska, tack vare tv-showens briljanta stylist Patricia Field. Nu har den fått ett riktigt uppsving de senaste säsongerna, tack vare tuffa modeinfluncers som hamstrat vintage-baguetteväskor som om det inte fanns en morgondag.
Baguettväskan idag
Baguetteväskan har uppdaterats inför sin relansering i en uppsjö härliga färger. De poppiga pastellerna sticker ut tillsammans med de fina denimvarianterna. Men högst upp på önskelistan är de vackert paljettdekorerade och broderande väskorna.
Den nya kollektionen från Fendi
Baguettväskan kommer i flera nya storlekar och utföranden och släpps till försäljning den 3 april 2019. Priset börjar från 19 000 kronor.
Denna drömväska kan du köpa nu!
För samlaren
För en den stora Fendi-fantasten är den här boken med alla olika modeller och designs på den ikoniska väskan en given present.
Foto: Imaxtree, TT