Riktlinjer för kommersiellt innehåll på ELLE.se
På ELLE.se strävar vi efter att ge dig som läsare det allra bästa och mest relevanta innehållet inom bland annat mode, skönhet, inredning och lifestyle. En del av vår mix består av innehåll som bygger på-, eller kompletteras av, rekommendationer kring produkter, tjänster och upplevelser. Oavsett om det gäller marknadens mest hajpade mascaror eller hotellrekommendationer på populära resmål, så ligger det alltid ett gediget researcharbete bakom våra rekommendationer.
Därför kan du lita på vårt urval
På ELLE arbetar redaktörer med mångårig erfarenhet inom våra bevakningsområden och vi har även nära samarbeten med framstående experter och profiler. Från hudläkare till inredare, modeprofiler och kockar – listan är lång på röster som bidrar till våra matnyttiga artiklar. Våra redaktörer faktakontrollerar självklart allt innehåll noggrant innan det publiceras.
Varför har vi kommersiellt innehåll?
ELLE.se är en av Sveriges största digitala plattformar inom mode, skönhet och lifestyle och vi når ut till miljontals läsare. Allt vårt digitala innehåll är gratis för dig att ta del av som läsare. Två exempel på intäktskällor som bidrar till att möjliggöra detta är artiklar med reklamlänkar och annonsartiklar.
Vad är det?
Artiklar med reklamlänkar
På ELLE.se förekommer ibland reklamlänkar, även så kallade affiliatelänkar, när vi tipsar om olika produkter och tjänster. Där ELLE anser att det är en bra service till dig som besökare, och där det är möjligt, lägger vi in länkar i vårt innehåll som leder direkt till återförsäljare och nätbutiker. På så vis kan du enkelt läsa mer om eller köpa produkterna och tjänsterna som vi skriver om. En del av dessa länkar är så kallade affiliatelänkar, och de fungerar som följande:
Aller media – där ELLE ingår – har avtal med olika affiliatenätverk, som i sin tur har avtal med olika återförsäljare (onlinebutiker). När ELLE.se tipsar om affiliatelänkar i våra artiklar kan vi få en ersättning från nätverket. Du som läsare betalar givetvis ingenting för att klicka på en sådan länk, men det kan alltså ge ELLE en intäkt.
Artikeln i sig är en helt journalistisk produkt som inte är betald av en annnosör. Alla produkter och varumärken som vi tipsar om är utvalda av ELLE utan påverkan av en extern part. En artikel kan därför innehålla både reklamlänkar och länkar till webbshoppar som inte ingår i något affiliatenätverk – allt för att du som besöker ELLE ska få en så bra och heltäckande shoppingservice som möjligt. När en produkt i vissa fall inte finns i någon webbshop kommer länk att saknas. Alla artiklar på ELLE som innehåller reklamlänkar är märkta med en banner med texten ”Artikeln innehåller reklamlänkar” så att du snabbt och enkelt ska kunna identifiera var sådana länkar förekommer.
Våra bäst i test-artiklar
Ett exempel på artikelformat där det kan förekomma reklamlänkar är våra bäst i test-artiklar. Vi testar allt från smink och hårvårdsprodukter till t-shirts och linnelakan. Produkterna som testas väljs ut av ELLEs expertredaktörer och är oberoende av ifall det finns reklamlänkar tillgängliga för produkten eller inte. Produkterna testas noggrant och gediget under ledning av ansvarig redaktör och betyget sätts baserat på en rad förutbestämda kriterier.
Annonsartiklar
På ELLE.se förekommer även annonsartiklar – artiklar finansierade av annonsörer och där annonsören står som avsändare till artikeln (vilket enkelt identifieras genom banners i artiklarna med texten "Annonssamarbete med xx"). Aller Media, som ELLE tillhör, har en noggrann urvalsprocess kring vilka varumärken som får synas i annonsartiklar och samarbetar enbart med varumärken som går i linje med ELLEs redaktionella innehåll och varumärkesvärderingar.
Annonsartiklarna syns bland vårt redaktionella innehåll på ELLE.se och kraven på kvalitet och relevans är lika hög som för redaktionellt innehåll. Artiklarna skrivs av kunniga redaktörer på Aller Media med erfarenhet inom ELLEs ämnesområden. Utöver vår redaktörsexpertis samarbetar vi även med branschens främsta experter och profiler för att skapa inspirerande, engagerande och utbildande innehåll som uppskattas av våra läsare. Vi anammar självklart strikt faktagranskning även i vårt kommersiella innehåll. Med hjälp av digitala analysverktyg, insiktsrapporter, panelundersökningar och direkttkontakt med våra läsare via våra sociala medier, event och andra mötespunkter, håller vi oss ständigt uppdaterade kring vår målgrupp och lyfter enbart annonsartiklar som vi tror ska glädja och gynna våra läsare – samtidigt som det digitala ELLE-universet kan fortsätta att växa.
Kontakta oss
Har du frågor eller tankar du vill dela? Mejla Ida Fridh, Head of Creative Studio på Aller Media, [email protected].