Allt du vill veta om Chanels hypade svartvita makeupkollektion
”Kvinnor tänker på alla färger, förutom avsaknaden av färg. Jag har sagt att svart har precis allt. Vitt också. Deras skönhet är absolut. Det är den perfekta harmonin.”
Citatet är Gabrielle Chanels eget från 1930-talet. För är det någonstans essensen av svart och vitt finns inom modehistorien är det hos Chanel.
Nu står jag tillsammans med Lucia Pica, Chanels global makeup and color designer, och blickar ut över de evigt inspirerande parisiska taknockarna – nedanför oss på sjunde våningen i Chanels huvudkontor i Paris skymtar jag en japanskt inspirerad trädgård, endast synlig för anställda och besökare.
Efter amerikanska ambassaden kan Chanels huvudkontor vara en av de mest svårforcerade och lågmälda byggnaderna i den franska huvudstaden. Kostymklädda säkerhetsvakter öppnar de anonyma dörrarna – här finns inte några loggor, inte ens en skylt utanför vittnar om att det är här majoriteten av de stora idéerna för ett av världens största modehus formas.
Svartvita kontraster mellan ljus och skugga
Det är här Lucia Pica och hennes kreativa team för makeup och färg har sitt kontor och hjärta. Lucia har varit i chefsrollen sedan 2015 – uppvuxen i Napoli i Italien har hon ett guldkantat CV som tog henne från Italien till London. Där arbetade hon tidigt med Charlotte Tilbury för att sedan kliva vidare för en frilanskarriär som makeupartist då hon arbetade med de främsta och de bästa.
– Varje gång jag påbörjar arbetet med en kollektion tar jag tre, fyra dagar för att forma konceptet till det som ska bli säsongens makeupkollektion – Noir et blanc de Chanel. I år hade jag och fotograf Max Farago flera dagar i Paris där vi promenerade runt för att hitta platser och en känsla av kontraster mellan ljus och skugga.
Kreativ process som liknar arbetet med en modekollektion
Chanel är ett av få modehus som fortfarande har en egen kreativt ansvarig makeupartist som arbetar för att ta fram makeupkoncept. Hon är, tillsammans med Peter Philips på Dior, en av få kvar. I många år var det mer regel än undantag att de stora modehusen hade en kreativt ansvarig, starkt profilerad makeupartist.
I dessa dagar, då en evig ström av snabba beautykollektioner, samarbeten och kändisvarumärken avlöser varandra, känns konstnärskapet i det Lucia har förmånen att skapa för Chanel, unikt. Lucia har positionen att få skapa makeup med en omfattande kreativ process som liknar arbetet med en modekollektion. Arbetet sker långt i förväg, drygt ett och ett halvt år innan kollektionen finns till försäljning.
Paris som inspiration
– Svart och vitt är det första jag tänker på när jag tänker på Gabrielle Chanel. Svart och vitt är essensen av Chanel för mig. Hon hade det i allt – inredning, mode – i allt!
– Jag ville starta med något som är det absoluta hjärtat av Chanel men med en modern twist. Paris som stad var självklar, den är så elegant och på så många sätt svart och vit, säger Lucia med ett leende.
– Idén togs vidare till att bli en kollektion där kontraster är fokus, det är ju en hel värld emellan dem som har fungerat som färgskala i kollektionen som fick namnet Noir et blanc de Chanel. Det är en självsäker kollektion som ska kunna användas till vardags, lika mycket som den kan verka mer extrem, berättar Lucia.
Hur gör man då en färgställning som är så abstrakt och självklar, till makeup?
– Det naturliga ljuset, skimret från solen som speglar sig i Seine, blev en gelbaserad highlighter, Le gel pailitté. Den kan användas direkt på huden, eller på en torrare textur för att förvandla den till något nytt.
Skarp i vit och svart kontrast
– Manikyren, Le Vernis Longwear Black och Le Vernis Longwear White är skarp i vit och svart kontrast – jag älskar idén om att de kan upplevas som en abstrakt kombination, samtidigt som den är helt självklar, säger Lucia.
Jag som är läppstiftsbesatt – hur lyckas du ständigt skapa färger som känns bärbara?
– Jag adderar en varm underton i alla läppfärger. Det får inte bli för kallt, de varma undertonerna ger även de mer vågade färgerna något som gör att färgen inte känns ”utklädd”.
Kollektionen finns nu att köpa här, samt på Chanels Beauty boutiques och utvalda varuhus.
Foto: Max Farago