Beautytrend: Därför älskar vi svensk parfym
”Carin, du har besök i receptionen. Det är en kille som heter Ben som söker dig.”
Det är år 2007. Jag hade precis börjat som skönhetsredaktör på ELLE, som vid den här tiden huserade i en gammal biograflokal på Sankt Eriksplan i Stockholm.
12 fantastiska parfymer från våra svenska parfymhus
Jag hade via en vän fått nys om en ”två meter lång basketspelare som gör sina egna doftljus på Telefonplan och nu är i gång med att göra egna parfymer för att bli Sveriges första parfymhus.”
Jag blev såklart nyfiken – 2007 var doftkartan över svenska parfymörer och parfymhus i princip ödemark. Ville man köpa nischdoft kunde man ta en vända förbi Cow Parfymeri för internationell doftlyx eller köpa sig en Diptyque om man hade turen att få resa till Paris.
Jag ringde upp den gamla basketspelaren som presenterade sig som Ben Gorham. Han berättade att han arbetade med tre parfymer som han hoppades var starten på Sveriges första parfymhus. Vi bokade ett möte.
Jag minns kristallklart när jag plockat upp honom i receptionen och vi gick genom redaktionslandskapet, hur tangentbord tystnade och dova viskningar plötsligt flöt över ELLE-redaktionen. Och efter mötet frågorna från lystna kollegor: ”VEM VAR DET DÄR?”
Ja, det är lätt att hypnotiseras av Byredos grundare Ben Gorhams aura, men det som framför allt stod klart efter vårt möte var hans redan då tydliga idé om hur och vad han skulle göra med de stilrena dofterna och estetiken han hade valt att samla under namnet Byredo.
Flakongerna såg ganska exakt ut som de gör i dag och en av de allra första parfymerna – ANNONS Gypsy water – står sig fortfarande som en av mina absoluta Byredo-favoriter.
Doftkartan har ritats om och fler parfymhus har tillkommit
Klipp till 2021. Vi ritar en ny karta över Sverige och sätter pins vid spännande parfymkreationer och nya dofthus, signerade svenska kreatörer – och hittar betydligt fler än Byredo.
Stora skuggan, Cra-yon, Unifrom, Colekt, Björk and Berries, 19-69 och N.C.P Olfactives för att nämna några.
Cray-on är inte några nybörjare
Cray-on är ett relativt nytt varumärke, men dess grundare Christine och Niclas Lydéen är långt ifrån nybörjare inom doft. De lanserade under 00-talet lyxparfymhuset Agonist, som med flakonger skapade av glaskonstnären Åsa Jungnelius såldes på internationella varuhus världen över.
I dag har de ändrat riktning med Cra-yon, som de själva beskriver som ett dofthus ”med självförtroende och en känsla av nyfikenhet att se världen i fler nyanser.”
– Med Cra-yon vill vi att fler skall upptäcka kvalitetsdoft och känna sig inkluderade. Att dofterna är ett sätt att utrycka sig på sina egna villkor. Efter att ha arbetat under många år inom det exklusiva parfymsegmentet vill vi demokratisera kvalitetsdoften och utmana stereotyper och traditioner kring lyx, förpackningar och identitet. Vi vill erbjuda ett alternativ där doften och bäraren står i centrum, berättar de.
– En bra doft är inte alltid synonymt med en dyr doft. Det handlar mer om olika beslut, där vi inte kompromissar med doften, men väljer bort andra element, som överflödiga detaljer i paketeringen, säger Niclas Lydéen.
Finns det en typisk skandinavisk doft?
Stilrena förpackningar, rena klara doftnoter. Finns det en typisk ”skandinavisk” doft? Björk and Berries dofter har alla starka band till nordiska råmaterial och känslor, och samma linje följer svenska Colekt.
Ellen af Petersens är creative director för Colekt, som grundades 2018 och med sina tre så kallade Cologne concentrée beskrivs som ”vegansk nischparfym baserad på naturlig doft”.
– Med Colekt vill vi göra den gröna, rena, skandinaviska naturen attraktiv och exklusiv. Vi strävar efter en hållbar, ansvarsfull produktion med en känsla av respekt för råvaran. Tillverkningen sker i exklusiva, limiterade kollektioner, i ett nära kreativt samarbete med ett välrenommerat dofthus inom naturlig doft i Grasse, Frankrike, berättar Ellen af Petersens.
Doftoljor från Unifrom (tidigare Uniform)
Men de nya svenska dofthusen inspireras inte bara av det vi finner i vår närmaste natur. Haisam Mohammed är grundare och creative director för Unifrom som startades 2020. Han har valt en lite annan väg, då alla husets dofter är rena parfymoljor.
– Parfymolja är formatet som jag själv mestadels av tiden har burit parfym på. Det kommer från att min far alltid hade en parfymolja i fickan som han elegant applicerade inför viktiga ögonblick. Mitt doftintresse väcktes av dofterna i trapphusen som jag både har bott i och besökt under mitt liv. I dessa trapphus, som oftast är i höghusområden utanför stan, bor familjer från världens alla hörn.
– När de blandar kryddor, tänder rökelser eller lagar mat sipprar det ut genom dörrarna och kulminerar i en speciell doft. Eftersom jag har gått in och ut ur dessa trapphus dagligen har den doften fastnat på mig och jag har burit den med stolthet – som en uniform, berättar Haisam Mohammed.
Han tycker att svenska dofthus ofta har en liknande filosofi som svenska modehus, med ett stort fokus på minimalism, hållbarhet och design.
– Det är nog därför internationella inköpare och kunder blir förvånade när de hör att vi är från Skandinavien, då vår berättelse och våra parfymer inte matchar det typiska de får höra från varumärken härifrån. Men de brukar uppskatta att få höra och se ett annat perspektiv på Skandinavien, avslutar han.
Så nej, ”den skandinaviska doften” går nog inte att sammanfatta med en viss sorts natur eller någon särskild stil. För vår nordiska parfymvärld tycks nu blivit mycket mer mångfacetterad än så.
LÄS MER:
12 fantastiska parfymer från våra svenska parfymhus
Årets bästa julboxar med beauty 2021 – finaste julklapparna till alla
Årets bästa ögonfransböjare 2021 – favoriterna för alla fransar