Populärt: Bäst i test Se Min Rutin Skönhetsredaktörens favoriter Parfymer Beautytrender Adventskalendrar med skönhet

ELLE möter Charlotte Tilbury – allt om karriären och produkten hon inte kan vara utan

13 jun, 2024
charlotte tilbury företag intervju elle
Hon är stjärnornas favorit som fått hela världen att drömma om glow. ELLE möter brittiska beautydrottningen Charlotte Tilbury och pratar business, drömmar och hennes nya, innovativa parfym.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
Min rutin #23 – Zara FredholmBrand logo
Min rutin #23 – Zara Fredholm

– Darling! hör jag från högtalarna och på andra sidan skärmen möts jag av ett stort, varmt leende när kameran slås på. Beautyentreprenören Charlotte Tilbury sitter omringad av hundratals parfymer i regnbågens alla färger, i sitt högkvarter i Covent Garden, London. Själv sitter jag i ett iskallt Stockholm där våren verkar vara inställd.

Frasen ”darling” har blivit beautyguruns signum, men faktum är att i Charlotte Tilburys universum är alla darlings. Under sina många år i branschen har hon lyckats skapa en community där alla känner sig välkomna. Kanske är det nyckeln till hennes enorma framgång?

Annons

Charlotte Tilbury om succén bakom Charlotte Tilbury beauty

Charlotte Tilbury blev känd som stjärnornas makeupartist och har jobbat med celebriteter som Kate Moss och Penélope Cruz. Med virala produkter som Hollywood flawless filter och Pillowtalk lipstick har Charlotte Tilbury blivit ett skönhetsmärke att räkna med – och ett beautyimperium där ingenting är omöjligt.

charlotte tilbury intervju elle företag

– Tanken var hela tiden att skapa något stort! Jag säger alltid ”våga drömma, våga tro och våga göra”. När människor frågar om jag trodde att det skulle bli så här stort svarar jag alltid ja, det var min dröm och vision från början. Jag tror verkligen att det går att förverkliga drömmar. Jag tror många har drömmar i livet som de borde förverkliga, säger Charlotte Tilbury.

Annons

Med sin expertis som makeupartist och kreativ produktutvecklare och konsult för bland annat Tom Ford och Armani, såg Charlotte Tilbury ett hål i marknaden – och bestämde sig för att fylla det. Startskottet var ikoniska Charlotte’s magic cream, som fortfarande elva år senare är en av märkets bästsäljare.

Jag är besatt av våra kunder.

Charlotte Tilbury

– Jag började med hudvård innan jag lanserade makeup. Anledningen? Jag såg att kändisar och modeller hade hy med helt förstörd hudbarriär. Min uppgift som makeupartist var att få dem att stråla på mindre än en timme.

Hon uppfattade att kvinnor ofta kände sig förvirrade och maktlösa när det gällde smink. Men visionen var tydlig – allt handlar om hur kunderna vill känna sig.

– Jag brukar förklara det som att jag säljer känslor. Känslor av lycka, självförtroende och glädje. Det är därför jag älskar det jag gör! Kan man erbjuda det till någon har man väldigt mycket makt, det är också därför jag tror att mitt skönhetsmärke har blivit så framgångsrikt.

Annons

Charlotte Tilburys karriär

Charlotte Tilbury har över 30 års erfarenhet inom skönhetsindustrin och har gjort otaliga röda mattan-looks och modevisningar genom åren. Hon har animerats av Disney, vunnit priser och mottagit Brittiska imperieorden av drottning Elizabeth II. På frågan vad hon är mest stolt över svarar hon ödmjukt.

– Mitt jobb ger mig så mycket glädje. Jag är tacksam och stolt varje dag över mitt fantastiska dream team och alla människor jag får möjlighet att jobba med och som hjälper mig att göra verklighet av mina visioner.

Hon beskriver sig själv som energisk, att hon gillar spänning, älskar att jobba hårt och att hon inte drar sig för nya utmaningar.

Jag vill fortsätta att lära mig något varje dag i resten av mitt liv.

Charlotte Tilbury

Finns det någon i branschen du ser upp till?

– Inte direkt. Jag älskar alla och har fantastiska vänner. Men mitt jobb är så mångfacetterat. Jag är forskare, konstnär, utvecklare, affärskvinna och mycket mer i ett. Jag har lärt mig från många olika människor genom åren, det behöver inte vara någon branschgigant eller en kändis – jag lär mig av alla. Och jag vill fortsätta att lära mig något varje dag, resten av mitt liv.

Annons

Några hon lyssnar extra mycket på är kunderna.

– Jag är besatt av våra kunder, det är utan tvekan dem jag lär mig mest av. Det är också dem jag vill göra nöjda. Våra kunder är alltid mitt fokus och det är viktigt att jag kan kommunicera med dem. Därför älskar jag sociala medier.

Sociala medier har också bidragit till Charlottes framgång. Gång på gång ser vi produkter bli virala snackisar på Tiktok. Hollywood flawless filter blev så populär att den sålde slut så fort produkten kom in i lager under ett helt år.

Charlotte Tilburys bästsäljare Hollywood Flawless Filter

Jag berättar om när jag sommaren 2022 åkte till London enbart för att få tag i den lystergivande storsäljaren som till min stora besvikelse var slut – överallt! I fyra dagar, tre gånger om dagen, gick jag till olika köpställen i London i hopp om att åtminstone få tag på en liten provburk. Utan framgång. Historien får Charlotte att brista ut i skratt.

Annons

– Anledningen till att den inte fanns i lager på ett helt år var att det rådde brist på en ingrediens i produkten. Jag fick valet att plocka bort den, men ville inte kompromissa med formulan. Jag föredrog att den var slutsåld.

hollywood flawless filter bästsäljare charlotte tilbury

Om du måste välja, vilken är din favoritprodukt?

Magic cream är den produkt jag skulle ta med till en öde ö om man säger så. En fantastisk crème som också är en bästsäljare i Storbritannien.

Charlotte säger själv att innovation är hjärtat bakom hennes märke. Nu ger hon sig därför in i parfymens universum, på sitt eget sätt. Tillsammans med sitt team har hon tagit hjälp av AI och känslostärkande molekyler.

Annons

Charlotte Tilburys parfymer

Frågan Hur vill du känna dig i dag? blev början på den långa och väldoftande resan. Resultatet blev sex parfymer som inte bara ska få dig att lukta gott – utan också få dig att må bra. Bakom dofterna finns också näsor som mästerparfymören Anne Flipo, som tagit fram flera av Lancômes La vie est Belle-dofter. Men även Dominique Ropion som skapat dofter för bland annat Dior och Thierry Mugler. Charlotte Tilbury menar att hon ville skapa en känslogarderob genom doft.

– Varför nöja sig med en doft och känsla när du kan känna så många olika saker? Om du börjar dagen med ett yogapass vill du känna dig lugn, men om det sen regnar kanske du vill bli uppmuntrad. Och om du ska vidare ut på kvällen och vill känna dig attraktiv vill du ha något som boostar, då är More sex eller Love frequency perfekt. Du behöver ett bibliotek med dofter för att matcha dina känslor.

charlotet tilbury parfym intervju

Passande nog ser parfymernas förpackning ut som små böcker med tillhörande ”magisk formel” om doften.

Annons

– Jag har alltid tänkt att jag ville skapa en revolutionerande doft. Jag hittade International Flavors & Fragrance som kunde förverkliga min dröm – att stoppa en känsla i en flaska med hjälp av neurovetenskap. Nu har vi tillsammans samlat känslan av kärlek, energi, lugn, kraft, förförelse och glädje i vackra flaskor med hjälp av känslostärkande molekyler.

Det tog många år innan Charlotte Tilburys doftdrömmar uppfylldes. Hon var hela tiden fast besluten att lyckas. För kan man framkalla doftminnen borde det också gå att skapa sin framtid med doft, menar hon. Hur Charlotte Tilburys framtid doftar återstår att se.

charlotte tilbury karriär intervju elle
Annons