Populärt: Bäst i test Se Min Rutin Skönhetsredaktörens favoriter Parfymer Beautytrender Adventskalendrar med skönhet

ELLE träffar: Mannen bakom parfymhuset Byredo

16 feb, 2012
För fyra år sedan steg Ben Gorham in på ELLE med några få doftprover. Nu driver han Sveriges första parfymhus Byredo.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

OM BEN GORHAM:

Yrke: Doftkreatör. Ben utvecklar dofterna med bland andra svenska parfymören Pierre Wulff.

Född: 1977. Uppvuxen i Sverige, Kanada och USA med indisk mamma och kanadensisk pappa. Spelade basket på proffsnivå och gick sedan över till att läsa konst. Började med att tillverka doftljus.

Just nu: Lanserar nya parfymen Seven veils och en läderkollektion med necessärer och researtiklar.

Betydelsefulla personer i mitt yrke: Johan Bäcke, Byredos operativa chef. Franska designbyrån M/M (Paris), som är min visuella samarbetspartner.”

Det är hösten 2007. ELLEs redaktion huserar i en gammal biograf på S:t Eriksplan i Stockholm. Jag har hört ryktet om en tatuerad kille som ska starta ett svenskt parfymhus och nyfiket bokat ett möte. När jag hämtar Ben Gorham i receptionen och vi sedan promenerar genom det öppna redaktionslandskapet blir det knäpptyst. Efteråt suckar kollegerna i kör: ”Vem var det där?”

Annons

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Visst, vi är 100 procent tjejer, men 1,95 långa, tatuerade (och om vi ska vara ärliga: snygga) Ben går ingen obemärkt förbi. Hans mix av lågmäldhet, tydlighet, kreativitet och envishet, toppat med en stor dos karisma, har tagit honom och märket Byredo över hela världen på bara fyra år. Han startade med några doftljus och fem doftprover. I dag finns hans 16 parfymer och dofttillbehör på prestigevaruhus i 24 länder.

Din karisma och ditt utseende, vi kallar det ”Ben-effekten”, har gjort Byredo till en succé och satt fokus på din person. Var det en medveten strategi?

– Det var inget jag tänkt ut från början, det har tagit form längs vägen. All publicitet har självklart varit en språngbräda, men nu ser jag den mer som ett verktyg för att lära känna mig själv.

Minns du känslan när du startade för fyra år sedan?

– Jag visste inte då hur lång tid varumärkesbyggande tar. Jag är otålig och agerade på intuition, det gör jag fortfarande. Jag döpte företaget till Byredo (Shakespeares ”By redolence” – skön doft – och ”By reminiscence” – till minne) för att det inte skulle vara knutet till mig som person, men sedan har det ändå blivit personligt. Men Byredo ska vara ett kreativt utlopp för flera och mer än bara doft.

Annons

Har framgången haft något pris?

– Jag har lagt oerhört mycket tid på jobb. Jag umgås inte med familj och vänner lika mycket som jag vill. En konstant konflikt är att affärer och förhandlingar tar tid från det kreativa arbetet. Kulturella skillnader kan också skapa konflikter. Att lansera i ett korrumperat Ryssland, till exempel, är oerhört speciellt och bisarrt. Det är så extremt och kapitalistiskt.

Du verkar orädd?

– Jag är både rädd och orädd. Rädslan gör att jag inte lämnar något åt slumpen, jag vill att allt ska bli perfekt.

Du syns ofta på modeveckor och internationella fester.

– Att gå på fester och modeveckor är mitt jobb, inte den jag är. Men visst känner jag kraften som finns i modevärlden. Den vackra, glamorösa och sociala sidan är fin. Men den kan också vara väldigt ytlig och destruktiv. Jag brinner för jobbet, men det är inte mitt liv. Det gör det enklare att behålla fötterna på jorden. Framför allt ger familjen mig perspektiv.

Annons

Du är bra på att nätverka, dina bästa tips?

– Lyssna. Och ha ett genuint människointresse.

Vad är bäst med ditt yrke?

– Att jag hela tiden lär mig saker, speciellt i möten med andra. En av mina styrkor är nog att jag mest ser möjligheter. Självklart är man kreativt frustrerad och nere ibland, men hungern och tävlingsinriktningen driver mig.

Har du några förebilder?

– Jag är fascinerad av franska familjeföretaget Creed som efter drygt 300 år fortfarande inte har sålt företaget vidare. Erwin, sonen och näsan i huset, fortsätter att driva det kreativt med nya idéer och dofter. De bryr sig inte om branschen utan gör sig egen grej.

Vad är det konstigaste som hänt under åren?

– Jag har svårt att vänja mig vid att bli igenkänd. För ett tag sedan var jag på akuten med min dotter som på Madicken-vis fått en ärta i näsan. När vi suttit ett tag i väntrummet kom en sköterska fram och viskade att hon ”älskar doft­en Bal d’Afrique”. Det kändes … hm, konstigt. Men smickrande.

Annons

Vad är du mest stolt över i din karriär?

– Att jag har lyckats skapa något som blir en del av människors liv. Det känns väldigt fint.

Vad är målet med Byredo?

– Jag hoppas kunna fortsätta att göra produkter som känns relevanta och ha butiker i de flesta storstäder.

Hur hittar man sin signaturdoft?

– Betrakta inte ett parfymköp som något du måste ha i tio år – att tänka att man bara ska äga en doft är som att bara köpa ett par skor. Parfym kan fånga en känsla, en årstid eller ett tillfälle – eller vara ett sätt att uttrycka sig. Försök frigöra dig från varumärken och vad som uppfattas som manligt och kvinnligt, doft är en subjektiv upplevelse.

Vilken doft bar du före Byredo?

– Ingen alls, konstigt nog. Kan inte minnas att jag ens köpte parfym tidigare. Jag bär inte parfym i dag, det kan kännas tråkigt. Dofter hör till mitt jobb, så självklart testar jag mina dofter på min egen hud. Men hemma, med min sambo Natasa och vår dotter Ines, har vi en doftfri zon.

foto STEFAN SEGOLSON

Annons