Populärt: Bäst i test Se Min Rutin Skönhetsredaktörens favoriter Parfymer Beautytrender Adventskalendrar med skönhet

Emma Watson ifrågasätts efter oväntad reklamfilm

04 apr, 2016
AvJoel Linde
Skådespelaren och FN-ambassadören Emma Watson skapar många rubriker med sitt feministiska engagemang, men denna gång ser rubrikerna dramatiskt annorlunda ut.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

En fyra år gammal reklamfilm med Emma Watson har nått den stora massan, och många är upprörda och menar att den rimmar väldigt illa med skådespelarens ambassadörsroll inom FN och hennes tidigare uttalanden om samhällets ytlighet och utseendefixering.

Den uppmärksammade reklamfilmen från 2012 är för det stora kosmetikaföretaget Lancôme, och Emma Watson marknadsför en produkt som ska ge en ljusare hudton.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Det var efter en artikel där blekande hudkrämer blev hårt kritiserade som filmen började spridas, och Emma Watson har nu blivit kraftigt ifrågasatt.

 

Produkten som marknadsförs är Blanc Expert från Lancôme. Själva beskriver de produkten som en ”whitening product” som är avsedd för att ta bort pigmentfläckar och mörka fläckar snarare än att bleka huden. Produkten sägs vara det bästa ”blekningsmärket i Asien.”  Blekande hudprodukter är en växande industri som uppskattas vara värd över 162 miljarder kronor år 2018. Själv säger Emma Watson att hon inte längre marknadsför skönhetsprodukter, och en företrädare för henne säger till brittiska Independent att många artister ofta inte har så bra kontroll över hur deras varumärke behandlas när de väl har skrivit på ett sponsorkontrakt. – Jag kan inte kommentera min klients tidigare kontrakt med Lancôme. Däremot deltar min klient inte längre i någon marknadsföring av skönhetsprodukter, som inte alltid speglar mångfalden i skönhet hos alla kvinnor, sa han.

LÄS OCKSÅ: GÅ MED I EMMA WATSINS FEMINISTISKA BOKKLUBB

Annons