Emma Watson ifrågasätts efter oväntad reklamfilm
En fyra år gammal reklamfilm med Emma Watson har nått den stora massan, och många är upprörda och menar att den rimmar väldigt illa med skådespelarens ambassadörsroll inom FN och hennes tidigare uttalanden om samhällets ytlighet och utseendefixering.
Den uppmärksammade reklamfilmen från 2012 är för det stora kosmetikaföretaget Lancôme, och Emma Watson marknadsför en produkt som ska ge en ljusare hudton.
Det var efter en artikel där blekande hudkrämer blev hårt kritiserade som filmen började spridas, och Emma Watson har nu blivit kraftigt ifrågasatt.
I've been rooting for Emma Watson since I was a child, but her advocacy of skin bleaching products & the underlying racism is indefensible.
— Claire (@ClaireShrugged) 2016 njukčamánnu 29
Produkten som marknadsförs är Blanc Expert från Lancôme. Själva beskriver de produkten som en ”whitening product” som är avsedd för att ta bort pigmentfläckar och mörka fläckar snarare än att bleka huden. Produkten sägs vara det bästa ”blekningsmärket i Asien.” Blekande hudprodukter är en växande industri som uppskattas vara värd över 162 miljarder kronor år 2018. Själv säger Emma Watson att hon inte längre marknadsför skönhetsprodukter, och en företrädare för henne säger till brittiska Independent att många artister ofta inte har så bra kontroll över hur deras varumärke behandlas när de väl har skrivit på ett sponsorkontrakt. – Jag kan inte kommentera min klients tidigare kontrakt med Lancôme. Däremot deltar min klient inte längre i någon marknadsföring av skönhetsprodukter, som inte alltid speglar mångfalden i skönhet hos alla kvinnor, sa han.